مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت دو اولویت استانداری کهگیلویه و بویراحمد
مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت دو اولویت استانداری کهگیلویه و بویراحمد
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به خشکسالی ها و کاهش بارش ها منابع آبی استان باید به خوبی مدیریت شود و مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت دو اولویت مهم ما است.

به گزارش صبح دنا به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا روز دوشنبه در اولین گردهمایی مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت بر توجه به اهمیت منابع آب تاکید کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و کم بارشی های سالیان اخیر نیازمند برگزاری و تداوم همایش ها و سمینارها با حضور صاحب نظران و محققین حوزه آب هستیم.
معاون عمرانی استانداری با بیان اینکه اقدامات خوبی در بخش آب استان رقم خورد، گفت: عمده پروژه‌های اجرا شده در حوزه آب در حمایت از بخش کشاورزی و رونق تولید، صنعت، گردشگری و اشتغال است‌.
وی به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: عمده تلاش‌های انجام شده در حوزه آب برای حمایت از کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه است و در این حوزه کارهای ارزشمندی انجام شده است.
معاون عمرانی استانداری با اشاره به محدودیت منابع آب، مدیریت این منابع را با اهمیت خواند و افزود: مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت دو اولویت مهم این بخش است که نیروهای فنی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای پای کار هستند.
روستا با اشاره به پروژه‌های مهم این دولت، گفت: تنها در سد سرپری در این ۱۱ ماه اندازه ۱۱ سال گذشته کار شد و پیشرفت فیزیکی آن از ۲۹ درصد به بیش از ۵۰ درصد رساندیم که امیدوارم آب منطقه ای و جهاد کشاورزی همزمان با اجرای سدها مطالعات شبکه انتقال پایین دست را انجام دهند و کار شروع شود.
روستا با اشاره به تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر اقلیم گفت: شرایط آب و هوایی استان به نحوی است که در فاصله ۲۴ ساعت ۲۶۳ میلی‌متر باران در این استان باریده است.
وی با تاکید بر اینکه باید این میزان باران را مهار کنیم، گفت با توجه به کاهش بارش ها مدیریت منابع آب امری لازم و ضروری است تا از بحران خشکسالی عبور کنیم.
روستا خاطرنشان کرد: در این دولت در بخش کشاورزی بیش از ۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده که اقدامات ارزشمندی در مدیریت منابع آب استان است و اگر در این حوزه هزینه اولیه زیادی داشته باشیم با افزایش تولید و ذخیره و کاهش مصرف آب این هزینه‌ها خیلی زود بازگردانده و به سود دهی می رسند.
معاون استانداری استان افزود: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح اراضی کشاورزی، استفاده از روش های دانش بنیان در به حداقل رساندن مصرف آب در شرایط خشکسالی، تعریف پروژه های آبخیزداری به منظور کاهش تبخیر و کنترل روان‌آب های سطحی و افزایش نفوذ آب در خاک و احیا و توسعه قنوات در مناطق مختلف و اجرای فعالیت های آبخیزداری در بالادست قنوات و چشمه ها از موارد مدیریت در منابع آب است.
روستا ادامه داد: استفاده از گونه های قابل کشت با مصرف آب کمتر، اصلاح الگوی مصرف آب شرب و استفاده از آب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری در زراعت چوب به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت آبی از دیگر راه های مدیریت آب برای عبور از خشکسالی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: اصلاح الگوی کشت در حال حاضر مهمترین سیاست کلان ما در حوزه آب است که نتیجه آن تامین پایدار امنیت غذایی است.
سیدعلی معتمدی اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط، ذائقه کشاورزان، منابع آبی و دیگر مولفه‌های موثر را نیازمند مدیریت اصولی و آموزش کشاورزان دانست و تصریح کرد: ۱۴۵ هزار هکتار در ۱۹ محصول تعهد استان ما در طرح اصلاح الگوی کشت است که به خوبی در حال اجراست و ارزیابی ملی از استان ما اجرای ۸۶ درصدی این طرح بوده است.