۲۷۰ تخت بیمارستانی؛ رهاورد طرح تحول سلامت برای گچساران و باشت
۲۷۰ تخت بیمارستانی؛ رهاورد طرح تحول سلامت برای گچساران و باشت
عرصه نظام سلامت شهرستان‌های گچساران و باشت در هشت سال اخیر شاهد توسعه کمی و کیفی در زمینه‌های مختلف بهداشتی و درمانی بوده است، اما راه‌اندازی ۲۷۰ تخت بیمارستانی مهمترین رهاورد طرح تحول سلامت در این شهرستان‌ها بوده است که اثرات آن در دوران کرونا روشن‌تر شد.

صبح دنا؛به گفته کارشناسان حوزه سلامت، بازسازی و بهسازی فضاهای فیزیکی بیمارستان‌ها از برنامه‌های اصلی طرح تحول نظام سلامت بود، طوری که در این مدت بهترین دوران از نظر تزریق منابع مالی به بیمارستان‌ها و اجرای برنامه هتلینگ، مرمت ، بازسازی ابنیه و تجهیزات پزشکی بشمار می آید.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به اهتمام دولت یازدهم در کشور اجرا شد و کاهش پرداختی مردم به مراکز درمانی دولتی، بهبود مجموعه اقدامات بیمارستانی و افزایش جمعیت زیر پوشش خدمات درمانی به‌ویژه در مراکز کم برخوردار و حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله نتایج آن است.

درحالیکه تا پیش از اجرایی شدن این طرح شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت هیچ بیمارستانی نداشت و تنها بیمارستان گچساران یعنی شهید رجایی نیز با فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات مواجه بود، دولت های یازدهم و دوازدهم تکمیل بیمارستان ۹۶ تختی در دست اجرای شهر دوگنبدان، ساخت یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی در باشت و احداث یک بیمارستان ۱۴۲ تختی در شهر دوگنبدان را در دستور کار خود قرار داد.

اکنون که آخرین روزهای خدمت دوازدهم را سپری می کنیم افزون بر بهره برداری از بیمارستان های ۹۶ تختی دوگنبدان، ۳۲ تختی باشت بیمارستان ۱۴۲ تختی شهر دوگنبدان هم در مراحل نصب تجهیزات پزشکی است.

راه اندازی ۲۷۰ تخت بیمارستانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۲۷۰ تخت بیمارستانی در قالب سه بیمارستان با تزریق ۲ هزار و۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار از خدمات ماندگار دولت در سال های اخیر در حوزه سلامت شهرستان های گچساران و باشت بوده است.

حسین کلانتری تاکید می کند: تا پیش از سال ۱۳۹۲به غیر از بیمارستان نفت که ویژه خانواده های صنعت نفت بوده بیمارستان شهید رجایی تنها بیمارستان شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران بوده است.

وی عنوان کرد: افزودن تجهیزات پزشکی،نوسازی بخش هایی از بیمارستان و توسعه بیمارستان شهید رجایی در قالب هتلینگ از دیگر خدمات حوزه سلامت در گچساران بوده است که باعث تحول اساسی در خدمات رسانی به شهروندان شده است.

هتلینگ به مجموعه اقداماتی که برای خدمت رسانی، ظاهر زیبایی و خدمات رفاهی بیمارستان انجام می‌گیرد، گفته می‌شود که نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیماران و همراهان آنان دارد.

کلانتری احداث بیمارستان ۳۲ تختی باشت که منجر به بی نیازی شهروندان به مراجعه به شهرستان های مجاور برای دریافت خدمات درمانی شد را از دیگر اثرات طرح تحول سلامت در این خطه دانست.

بیمارستان نرگسی در مراحل پایانی راه اندازی

بیمارستان ۱۴۲ تختخوابی نرگسی شهر دوگنبدان که  در آخرین ماه های خدمت دولت دوازدهم تحویل علوم پزشکی شده و در زمان حاضر کارشناسان در حال نصب تجهیزات آن هستند گامی برای تکمیل زیرساخت های درمانی شهرستان گچساران است.

عملیات اجرایی این بیمارستان به نام نرگسی مرداد ماه سال ۹۲ در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع آغاز شد  و قرار است این بیمارستان شامل ۲ بلوک ۶ و پنج طبقه در دولت فعلی بطور کامل به بهره برداری برسد.

بیمارستان نرگسی شهر دوگنبدان دارای بخش های اورژانس با ۲۵ تخت، درمانگاه، “سی سی یو” با چهار تخت، ۶ تخت “آی سی یو”، بستری جراحی، بستری داخلی، زنان، کودکان و جراحی است.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای بیمارستان نرگسی گچساران ظرفیت های تخصصی و فوق تخصصی پیش بینی شده است.

حسین کلانتری اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز بیمارستان نرگسی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران هزینه شده است.

پایان انتظار برای افتتاح بیمارستان بی بی حکیمه 

بیمارستان ۹۶ تختی شهر دوگنبدان  به نام بی بی حکیمه  پس از سال ها انتظار و اجرای آن به شکل لاک پشتی، در دولت دوازدهم در فضایی با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۵۰مترمربع در سه طبقه بهره برداری شد،ساخت این بیمارستان از سال ۸۶ شروع شده بود و سال ۱۳۹۶ با نصب تجهیزات بعنوان بیمارستان مادر و کودک افتتاح شد.

مرکز درمان ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه (س) در این بیمارستان به عنوان نخستین مرکز دولتی در کهگیلویه وبویراحمد با تعرفه دولتی به مراجعان باعث رویش جوانه های امید برای مادران نابارور شده است با توجه به اینکه ۷۰درصد از هزینه های درمان این مرکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می شود و این مرکز مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد نیاز درمان ناباروری زمینه گردشگری سلامت در گچساران نیز را فراهم کرده است.

با مرکز ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه نیاز به مراجعه زوج های ناباور به سایر استان‌ها رفع شده و هم اکنون علاوه بر بیماران کهگیلویه و بویراحمد مراجعان استان های بوشهر، خوزستان و برخی شهرستان های استان فارس نیز برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند.

این مرکز با دارا بودن آزمایشگاه آندرولوژی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی فوق تخصصی، بیو فریزینگ، اتاق عمل و واحد مراقبت های پس از عمل جراحی، تنها مرکز دولتی IVF در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ارائه خدمات به زوجین نابارور با تعرفه های درمانی دولتی است.

مرکز درمانی ناباروری با زیربنای ۳۰۰ متر مربع در طبقه اول مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان ایجاد شده و ارائه دهنده خدمات کامل ناباروری به زوج های کهگیلویه و دیگر استان های همجوار است.

کاهش زایمان به روش سزارین از دیگر دستاوردهای بیمارستان مادر و کودک شهر دوگنبدان است به طوری که به گفته مسوولان تعداد زایمان به روش سزارین با افتتاح این بیمارستان  ۲۶ درصد کاهش یافته است که کاهش خطر چسبندگی،خونریزی، احتمال مرگ مادر و جنین  از عوارض جراحی های سزارین است.

بیمارستان باشت

عملیات اجرایی بیمارستان ۳۲ تختخوابی باشت با زیر بنای چهار هزار و ۳۷۵ متر مربع در سال ۱۳۹۲ آغاز شد تا یکی از کهن ترین شهرهای کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار صاحب بیمارستان شود.

این بیمارستان دارای سه طبقه و در بخش‌های تخصصی از جمله کودکان، زنان و زایمان، داخلی و جراحی ساخته شده است.

توسعه زیرساخت های درمانی در سایر نقاط استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تکمیل و بهره برداری از بیمارستان ۲۸۳ تختی شهید جلیل شهر یاسوج از دیگر خدمات شاخص دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص های سلامت بوده است.

بیمارستان شهید دکتر جلیل شهر یاسوج در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع و زیربنای ۲۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع در هشت طبقه و ۳۲ بخش تخصصی و فوق تخصصی ساخته شده و اکنون با تجهیزات کامل آماده خدمت رسانی به مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

این بیمارستان به ۲ دستگاه استندبای قطع برق (آماده به کار) مجهز بوده و سایر تجهیزات درمانی و تأسیساتی آن مطابق پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا خریداری شده و در مجموع یکی از مجهزترین بیمارستان های جنوب کشور خواهد بود.

بیمارستان شهید دکتر جلیل شهر یاسوج دارای هشت اتاق عمل، یک اتاق عمل اورژانس، هشت اتاق LDR (زایمان)، یک سالن آمفی تئاتر و ۱۶ کلاس درس است.

وی پیگیری احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی دهدشت با مشارکت تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و افزود: تمام تلاش خود را برای راه اندازی این بیمارستان انجام داده ایم و هم اکنون در مراحل پایانی هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه بیمارستان ۳۲ تختخوابی بهمئی تا پایان نیمه نخست سال جاری به بهره برداری خواهد رسید اظهار داشت: عملیات ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی سی سخت در  زمینی به مساحت چهار هزار و ۷۰۰ متر مربع امسال آغاز شد.

کلانتری تصریح کرد: ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال در چند سال اخیر برای ساخت بیمارستان از جمله بیمارستان نرگسی، کلینیک دهدشت، مراکز درمانی، سی تی اسکن ها در این استان هزینه شد.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یکهزار و۵۰۰تخت بیمارستانی دارد.