سخنرانی علی آراوند در آیین بزرگداشت مقام معلم با حضور اقشار مختلف مردم و فرهنگیان در یاسوج
سخنرانی علی آراوند در آیین بزرگداشت مقام معلم با حضور اقشار مختلف مردم و فرهنگیان در یاسوج
با هدف ارج نهادن به جایگاه و شان معلم مراسم بزرگداشت مقام معلم عصر امروز با حضور جمعی از فرهنگیان،اساتید دانشگاه،دانشجویان و آحاد مردم در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) یاسوج برگزار شد.

به گزارش صبح دنا، با هدف ارج نهادن به جایگاه و شان معلم آئین بزرگداشتی عصر امروز در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) یاسوج با سخنرانی علی آراوند از چهره های سیاسی،اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

 

متن سخنرانی در زیر آمده است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم وبِهِ نستعین ، إِنّه و خیرُِناصِرِ و معین .

 

بنازم باغبانی را که از هر شاخه میسازد

هزاران غنچه ی زیبا و برافلاک می نازد

 

روز معلم یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان بزرگیست که در طول تاریخ و در عرصه تعلیم و تربیت زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند .

دوازدهم اردیبهشت و هفته ی معلم سال روز بزرگداشت یکی از فدارکار ترین معلمان زمان (شهید مرتضی مطهری ) و یکی از برترین حرفه هایی که درتعلیم و تربیت و پیشرفت جامعه نقش مهمی را داراست ، می باشد .

پیشوای ما حضرت علی (ع) در باب این مهم فرمودند : من علمنی حرفا ، فقد صیرنی عبدا .

هرکس به من کلمه ای بیاموزد ، مرا بنده خویش ساخته است .

اولین معلم خدای باری تعالی است که در نهاد و فطرتمان چگونه زیستن را آموخت :

إِقرَا بِاسم رَبِکَ الَّذی خَلَق ★ خَلَق الانسانَ مِن عَلَق ★ إِقرَا وَ رَبُّکَّ الاَکرَم ★ اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم ★ عَلَّمَ الاَنسانَ مالَم یعلَم (سوره علق ۵_۱)

در این آیه ها خداوند خود را یک معلم خوانده است و جالب تر اینکه معلم بودن خودن را بهترین و پیچیده ترین شاهکار خلقت پس از آفرینش بیان کرده است .

دومین گروه معلمان پیامبران و امامان صلوات اللّه علیهم اجمعین بودند که جهان بینی وایدئولوژی را تبیین ، معرفی و آموزش دارند :

((هُوَ الَّذی بَعَثَ فیِ الاُمِّیین رَسُولا مِنهُم یَتلوا عَلَیهَم ءایَتِهِ وَیُزَکّیهمُ وَ یُعَلّمُهُمُ الکِتَبَ والحِکمَه وَ إِن کَانُوا مِن قِبلُ لَفِی ضَلَل مُبین . (سوره جمعه_۲)

 

رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (دامت برکاتُ) در پیام تبریک خود به مناسبت روز معلم فرمودند : ویزکیهم وَ یعلمهم الکتاب و الحکمه … تزکیه ، تعلیم ، کتاب و حکمت الهی چهار کلید واژه (واژه کلیدی) در دعوت اسلام و همه ی پیامبران است ، واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است .

سومین گروه معلمان پدر و مادرند : پدر و مادری که با بی سوادی و یا کم سوادی درسی را به ما آموختند که در هیچ مرکز علمی و آموزشی نیاموختیم . آنها شیوه تکلم و زندگی را به ما آموختند .

چهارمین گروه معلمان : جامعه ، رهبران دینی ، اساتید فنون و حرفه و فن ، اقوام ، فامیل ، دوستان و آشنایان که مستمرا از آنها مستقیم و غیر مستقیم آموزش دریافت می کنیم .

 

کربلا دانشگاهی است که داری مکتب است . در این مکتب امام حسین (ع) آموزگار و یارانش شاگردان او می باشند.

مکتبی که در آن ، آن آموزگار بزرگ به فرزندان آدمیزاد درس آزادی و آزادگی ، زیستن و چگونه زیستن ، ایثار ، شهادت و فداکاری آموخت و خود قربانی آموزه هایش شد .

در عصر ما ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری عالمانه ابر مرد و معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در مکتب خویش با بهره گیری از مکتب ، نهضت و قیام عاشورایی سالار و سرور شهیدان ( امام حسین (ع) ) پیروز شد و انقلاب اسلامی را به همه جهانیان صادر نمود و درس شجاعت، شهامت و فداکاری در برار ظلم و بی عدالتی داد .

معلم میدان سردار و شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی با بهره گیری از رهنمود های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ( حضرت امام خامنه ای ) با اهتمام صادقانه و نگاه دوراندیشانه

خود در تحقق اهداف و سیاست های ملی منطقه ای ، عرصه هشت سال دفاع مقدس ، دفاع از میهن ، حفظ آرامش ، امنیت و حیات مسلمانان و هم میهنان و دیگر میادین به گواه و قضاوت تاریخ بزرگترین معلم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، خدمتگزاری ( خدمت بی منت) می باشند که به ما درس ایثار ، فداکاری و از خود گذشتگی دادند .

پنجمین گروه : معلمان و اساتید رسمی کلاسیک نیز به صورت رسمی قانونی به ما آموزش می دهند و مدرک می دهند.

هفته و روز معلم را به همه فرهنگیان (فرهنگیان خوش فرهنگ) اهل علم و قلم ، اساتید و … تبریک عرض می نمایم.

 

علی آراوند ۱۴۰۲/۰۲/۱۸