آخرین وضعیت برجام و شرط احیای آن
آخرین وضعیت برجام و شرط احیای آن
در این مطلب به بررسی آخرین وضعیت برجام و مذاکرات و شرط احیای برجام در گفت وگو با محسن پاک آیین خواهید بود.

به گزارش صبح دنا دیپلمات پیشین کشورمان درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت: اینکه جوزپ بورل، به‌عنوان مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های غربی از کلیدواژه‌های «متن نهایی» و «کفایت مذاکرات» استفاده می‌کنند، هدف‌شان این است که به جمهوری‌اسلامی فشار بیاورند و به‌نحوی به کشورمان هشدار دهند اگر این توافق و متن پذیرفته نشود، دیگر مذاکراتی وجود نخواهد داشت و در واقع برنامه‌های گفت‌وگو در وین تعطیل خواهد شد؛ رویکردی که تلاش می‌کنند از طریق آن با اعمال فشار، رفتار ایران را تحت‌تأثیر قرار دهند تا شرایط آنها را بپذیرد.

محسن پاک‌آیین افزود: استفاده از این کلیدواژه‌ها نشان‌دهنده این است که طرف غربی به‌دنبال تحمیل ایده‌های خود به مذاکره‌کنندگان کشورمان است و قصد دارد از فضای روانی ایجاد شده، برای پذیرش یک «توافق بد» از سوی ایران بهره‌برداری کند و به‌نوعی آن را به ما تحمیل کند.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که جمهوری‌اسلامی از روز اول توافق را درصورتی اجرایی می‌دانست که هر دوطرف نسبت به اجرای آن متعهد باشند؛ یعنی ما از ابتدا به‌دنبال «اجرای تعهد در مقابل اجرای تعهد» بودیم. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و تعهدات خود را انجام نداده و تحریم‌ها را مجددا علیه کشورمان اعمال کردند و تحریم‌های فرابرجامی را نیز افزودند. ما هم بعد از مدتی انتظار و صبر، تعهدهای برجامی خود را به‌حالت تعلیق درآوردیم و در یک حرکت منطقی و مبتنی بر مفاد برجام و قانونی، تعهدهای هسته‌ای خود را کنار گذاشتیم و محدودیت‌های اعمال‌شده را کاهش دادیم.