معمای بازداشت انریکه مورا در فرانکفورت!
معمای بازداشت انریکه مورا در فرانکفورت!
انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب برای دیدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود اما ظاهرا این سفر پایان خوبی برای او نداشت.

به گزارش صبح دنا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط یک پلیس آلمان بازداشت شده است. انریکه مورا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «توسط پلیـــــس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل که از تهران برمی‌گشتم، بدون هیچ توضیحی بازداشت شدم. یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و گوشی هایم را ضبط کردند.»

ایرنا در توضیح این اتفاق نوشت: «انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان به طور موقت در حالتی شبیه به بازداشت، نگه داشته شدند. مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزیمت به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا را داشتند.» ایسنا دیروز به این موضوع هم اشاره کرد که «انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در توییتی نوشت: در این زمان که همچنان منتظر ازسرگرفتن سفرم به بروکسل هستم، می‌خواهم خاطرنشان کنم در زمانی که تهران بودم بر لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی به دلایل بشردوستانه شدم.

وی با اشاره به مسئله بازداشتش توسط پلیس آلمان نوشت: همین حالا به همراه دو تن از همکارانم – سفیر اتحادیه اروپا در سازمان‌ ملل در وین و رئیس بخش ایران سرویس اقدامات خارجی اروپا – آزاد شدم. ما را به دور از یکدیگر نگه می‌داشتند. آن‌ها حاضر نشدند تا توضیحی درخصوص آنچه که نقض کنوانسیون وین به نظر می‌رسد، ارائه دهند.»

چرایی بازداشت مورا
خبرگزاری دولت بازداشت مورا را چنین تحلیل کرده است: «مورا سه‌شنبه شب راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت‌وگو کرد. بحث‌های مورا و باقری در فضایی مثبت برگزار شده و روند و پیشرفت خوبی داشته و گفت‌وگوها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفت‌وگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفت‌وگوها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست. لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاه‌های امنیتی آلمان نفوذ خوبی را دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تایید می‌کنند.

از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که مورا در توییت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای دیده می‌شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد. و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است.

اما از همه مهمتر، اقدامات فوق که ناشی از دستپاچگی و آشفتگی لابی صهیونیستی و جبهه مخالف با توافق در وین است، یک نشانه مهم و جدی مبنی بر این است که با پیشرفت‌های اخیر در گفت‌وگوهای تهران، مذاکرات وین به مراحل نهایی خود رسیده است. تحلیل دیگر هم به هراس از تاثیرگذاری مورا است. مشخص است که مورا با ‍ پیامی از سوی غربی‌ها به تهران سفر کرده است. اما در روزهای گذشته طرف آمریکایی گوشه و کنایه‌های زیادی در مورد احتمال ناموفق بودن تلاش‌ها مطرح کرده است.

ند پرایس سخنگوی کاخ سفید در همین زمینه خاطرنشان کرده، واشنگتن به نقطه‌ای رسیده است که برای دو سناریوی احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» و یا طرح جایگزین «به صورت مساوی» در حال آمادگی است. اینگونه اظهارنظر‌ها می‌تواند با هدف تحت فشار قرار دادن تهران صورت بگیرد. پیش از این هم ایالات متحده اعلام کرده بود قرار نیست دیگر پیشنهاد تازه‌ای بر سر میز مذاکرات بگذارد. اما مقامات ایرانی خروج سپاه از فهرست تروریستی و برداشته شدن همه تحریم‌ها را جزو شروط اصلی خود برای بازگشت به برجام می‌دانند. حالا باید دید که آیا راه حل میانه انریکه مورا می‌تواند نظر غرب و ایران را به‌هم نزدیک کند یا هماهنگ کننده مذاکرات وین باید دست خالی با تهران خداحافظی کند.

آلمان توضیح دهد
بازداشت مورا در ایران هم واکنش‌هایی به همراه داشت به عنوان نمونه یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: ایران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت «مورا» توضیح بخواهد. رضا نصری در صفحه توییتر خود با اشاره به بازداشت موقت «انریکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان نوشت: «‏با توجه به اینکه مبدأ سفر انریکه مورا ایران بوده و گوشی‌های موبایل‌اش – که ممکن است حاوی اطلاعات مربوط به ملاقاتش در تهران بوده باشد – ضبط شده، جا دارد ایران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت او توضیح بخواهد.»