حکم جریمه برای بوته کنی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد
حکم جریمه برای بوته کنی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد
متخلفان برداشت بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد به میزان هر بوته ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گزارش صبح دنا ، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بوته چینی گیاهان دارویی و خوراکی جرم است گفت: قرقبانان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در حال رصد مراتع استان برای شناسایی سودجویان بوته چینی هستند.
گودرز باقری فرد افزود: برخی از گونه های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی  رویه در حال انقراض هستند.
وی بیان کرد: بوته چینی گیاهان دارویی مختلف به ویژه بن سرخ، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه ها جرم است و با خاطیان برخورد می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این اداره تنها ۹۰ نیروی قرقبان دارد که برای صیانت بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مرتع بسیار کم است از شهروندان به ویژه جوامع محلی خواست نسبت به ثروت های طبیعی مراتع مسئولیت پذیر باشند.

باقری فرد کمبود اعتبار را یکی از چالش های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از مراتع در برابر تهدیدهایی مانند کوچ زود هنگام عشایر و برداشت گیاهان دارویی و خوراکی دانست.

وی تاکید کرد: درحالی که اعتبار مورد نیاز برای صیانت از مراتع استان ۶ میلیارد ریال است امسال ۲ میلیارد ریال از محل منابع ملی برای این موضوع اختصاص یافته است.

باقری فرد با بیان اینکه ۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته برای پیشگیری از کوچ زودهنگام و برداشت بی رویه گیاهان دارویی و خوراکی از محل منابع مالی پیش بینی شده از مسوولان استانی خواست برای جبران کمبود اعتبارات ذکر شده چاره اندیشی کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

علاوه بر این  از بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه می توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است .

کهگیلویه و بویراحمد ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و۸۸۰ هزار هکتار جنگل دارد.