رعایت ۷۹ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد
رعایت ۷۹ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای کشور است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کند اما نسبت به ایدآل ۹۰ درصد فاصله داریم و هم اکنون ۷۹ درصد هستیم.

به گزارش صبح دنا ،محمدمهدی بانشی افزود: آنچه که قابل اندازی گیری و سنجش باشد، اندازه گیری می کنیم اما برخی رعایت کردن‌ها از جمله دورهمی‌ها فامیلی و خانوادگی، عروسی‌ها و مراسم تشییع و خاکسپاری قابل اندازه گیری نیست که متاسفانه سهم عمده ای در انتقال بیماری کرونا دارند و در استان کهگیلویه و بویراحمد پاشنه آشیل ما در کنترل کروناویروس همین تجمعات است.

وی در رابطه با بیشترین قشر مبتلا به کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیشترین قشر درگیر کرونا در این استان کادر بهداشت و درمان بوده اند و بعد از کادر درمان، همه اقشار فعال جامعه دارای۲۰ تا ۴۰ سال شامل اصناف، رانندگان تاکسی، کارمندان و مدیران هستند. پاکبانان با وجود اینکه بیشتر در معرض خطر هستند اما رعایت می کنند و موارد مبتلا خیلی کمتر از سایر اقشار بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: هر چه بتوانیم فعالیت خارج از خانه را کمتر کنیم درصد ابتلا به کرونا نیز کمتر می شود اما دورهمی‌های خانوادگی در استان کهگیالویه و بویراحمد سهم عمده ای در مبتلا شدن افراد به کروناویروس دارد.

بانشی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان خوزستان وارد پیک چهارم شده است و سایر استانهای همجوار پس از ما وارد پیک چهارم شدند و سیر صعودی آنها بیشتر از استان ماست. با توجه به اینکه زودتر وارد پیک چهارم شده ایم در صورت رعایت کردن مردم و جدی گرفتن پروتکل‌ها زودتر از استان‌های همجوار از پیک چهارم خارج می شویم.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته تعداد زیادی از خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد که از افراد فعال و در معرض خطر هستند، به کروناویروس مبتلا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: باید دوران را به دوران قبل از کرونا و پسا کرونا تقسیم کنیم و شاید کرونا فرصتی باشد برای اینکه یاد بگیریم زیرساخت‌های لازم را برای جلسات، آموزش، کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی فراهم کنیم چراکه شاید این بیماری کرونا، آخرین اپیدمی نباشد و بیماری‌ها دیگر باز پدید و نوپدید در آینده دور یا نزدیک داشته باشیم.