یاسوج با موجی از “ویروس بی خیالی” به استقبال موج چهارم “کووید ۱۹”می رود/آیا این امواج صخره محکم کادر درمان را خواهد شکست؟
یاسوج با موجی از “ویروس بی خیالی” به استقبال موج چهارم “کووید ۱۹”می رود/آیا این امواج صخره محکم کادر درمان را خواهد شکست؟
اگر از کسی چند رفتار از این بی‌شعوری‌ها مشاهده شود، به مصداق مشت نمونه خروار، می‌توان با احتمال بیشتری انتظار تکرار این رفتارها را داشت.

سید امید عباس پور_رفتارهای خلاف قانون، قواعد و مصالح اجتماعی را نمی‌توان در یک سطح طبقه‌بندی کرد؛ مثلا اقدام به قتل یا سرقت در سطح جرم بودن قابل طرحند، اما به اصطلاح زدن در صف، پوشاندن پلاک برای ورود به طرح ترافیک یا عدم رعایت قاعده‌ای درباره بهداشت در محیط کاری در حیطه «شعور اجتماعی» یا در این حالت خاص «بی‌شعوری» اجتماعی قابل طرح هستند.

هم مشاهدات و هم برخی بررسی‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهند که بسیاری از رفتارهای ناشی از این بی‌شعوری، رفتارهایی متصل به هم هستند.

در واقع اگر کسی در زندگی خود عمده اصول، قواعد و قوانین اجتماعی را رعایت می‌کند، به حقوق دیگران احترام می‌گذارد و قانونمدار است، به ندرت عامدانه و آگاهانه عملی خلاف این قواعد و قوانین انجام می‌دهد و بالعکس.

اگر از کسی چند رفتار از این بی‌شعوری‌ها مشاهده شود، به مصداق مشت نمونه خروار، می‌توان با احتمال بیشتری انتظار تکرار این رفتارها را داشت.

در روزهایی که محدودیت‌های تردد کرونایی برقرار شده بود، ویدئوها و تصاویر بسیاری از خودروهای با پلاک پوشانده شده منتشر می شد و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از برقراری مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در خانه همسایگانشان می نوشتد.

این موضوع نشان می‌دهد که اگر کسی قرار بر رعایت بهداشت مقابله با کرونا مثل زدن ماسک یا شستشو و ضدعفونی مداوم دست‌ها و سطوح تماسش را داشته باشد و به طور کلی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند، احتمالا خود را با این قواعد هم وفق داده است، اما از کسی که به دنبال راه دررو و فرار از این محدودیت‌های کرونایی است، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم بعید به نظر نمی‌رسد. نکته قابل توجه این که بسیاری از این افراد، رفتار خلاف شعور اجتماعی خود را یک «زرنگی» فردی می‌دانند و حتی به آن می‌بالند.

اما این روز ها اگر سری به شهر یاسوج و  به خصوص بازار مرکزی این شهر زده باشید با صدها جوان مواجه می‌شود که بدون هیچ دلیلی در حال پرسه زدن هستند و در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد آنها از ماسک استفاده نمی کنند.

خبر بدتر این است که در مکان‌های تجاری و سربسته نیز بسیاری از این افراد با همان وضع حضور یافته و تجمعات عجیبی در برخی مغازه‌های مرکز شهر ایجاد می شود.

متاسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل نیز به خاطر ناراحت نشدن مشتری ها و حفظ حجم بازار خود هیچ اعتراضی نسبت به این ناهنجاری کرونایی داشته و بعضا محدودیتی برای ورود افراد بدون ماسک قائل نیستند.

این رفتارها را می توان نوعی بی خیالی اجتماعی نامید که با توجه به همه گیری آن باید گفت که این روزها موجی  راه افتاده است که شهر یاسوج را به استقبال موج چهارم کرونا خواهد برد.

استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص یاسوج روزهای سختی را در موج سوم کرونا گذراند و خانواده های زیادی نیز داغدار عزیزان خود شدند و همچنین کادر درمانی دوره دشواری را پشت سر گذاشتند.

حال باید دید با به راه افتادن این موج از بی خیالی چه اتفاقاتی در اواخر بهمن و اسفندماه خواهد افتاد؟

آیا موج چهارم کووید ۱۹ در یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد سهمگین تر از موج سوم خواهد بود و این بار صخره های کادر درمان استان را خواهد شکست یا خیر؟