اشاعه یک فرهنگ غلط در ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد/تصاویری که خاطر مسافر را مکدر می‌کند
اشاعه یک فرهنگ غلط در ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد/تصاویری که خاطر مسافر را مکدر می‌کند
اشاعه فرهنگ نصب بنر درگذشتگان در ورودی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد باعث مکدر شدن روحیه مردم شده و بار روانی برای مسافران دارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دنا از کهگیلویه، ورودی هر شهربه عنوان تابلوی اعلانات نقش بسزایی در ایجاد تصویرات ذهنی مسافران دارد که می‌تواند تصویری خوب یا بد را برای همیشه در اذهان مسافران گذری ایجاد کند.

در بسیاری از شهرها ورودی‌ها مزین به تمثال سرداران شهید و فضاسازی سیمای شهری به یاد جانفشانی بزرگ‌مردانی است که از خود گذشتند تا ما نفس بکشیم.

نصب تصاویری بزرگ با طراحی زیبا از سرداران شهید ورودی شهرها را زینت می‌بخشد و اسوه‌های بی‌بدیل عرصه جهاد و شهادت را به مردم معرفی می‌کند.

استان کهگیلویه و بویراحمد سابقه درخشانی در دفاع مقدس داشته و تقدیم یکهزار و ۸۸۰ شهید گویای دفاع جانانه و غیرتمندانه فرزندان لرتبار از خاک میهن است.

با این حال در معرفی سرداران شهید استان آنطور که شایسته است اقدام درخور شأن شهدا صورت نگرفته است و تنها در راستای برگزاری کنگره ۱۸۸۰ شهید استان تصاویری در ابعاد کوچک از شهدا در ورودی‌ها نصب شد اما به خاطر عدم برخورداری از کیفیت مطلوب حالا داربست‌های بسیاری خالی از تمثال شهدا شده است.

ورودی شهرهای استان نمایشگاهی از بنر اموات و درگذشتگانی است که ضمن به هم ریختن سیمای شهر افسردگی و آلودگی بصری را به هر مسافری هدیه می‌بخشند و روحیه مردم را مکدر می‌کند.

علاوه بر این هزینه‌های گزاف و اشاعه فرهنگ غلط از دیگر نتایج ناخواسته این سنت است.

این در حالی است که شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه نصب بنر اموات در سطح شهر را ممنوع و به دستگاه‌های اجرای ابلاغ کرده با این وجود اما برای اجرای این مصوبه قاطعیتی وجود ندارد.

نقض مصوبه شورای فرهنگ عمومی از سوی برخی شهروندان عملکرد و کارایی این شورا را زیر سؤوال می‌برد که چطور چاپخانه‌ها به راحتی و بدون هیچ محدودیتی بنر در ابعاد دلخواه تحویل صاحبان اموات می‌دهند.

اگر قاطعیت در اجرای مصوبه‌ها باشد و مسؤولان دست به قانون شوند خیابان‌ها،میادین و ورودی‌ها از تابلوها و بنرهای ترحیم و اعلامیه‌ها و تصویر از دست رفتگان خالی می‌شود و نمایشگاه‌های مرگ برچیده خواهد شد اما چنین نشده است.

این در حالی است که بر اساس سخنان بزرگان دینی و روایات آن چیزی که برای اموات نفع دارد در وهله نخست ادای واجبات الهی مانند نماز، روزه، خمس و ادای حقوق بر ذمه و در مرحله بعد انجام مستجحبات خیر است و هزینه‌های گزاف در نصب بنر و دسته گل عمل مفیدی برای اسیرشدگان در خاک نیست.