جوابیه یکی از مخاطبین به نقد رضا ناظری سردبیر صبح دنا در خصوص بیانیه اخیر دکتر محمد بهرامی
جوابیه یکی از مخاطبین به نقد رضا ناظری سردبیر صبح دنا در خصوص بیانیه اخیر دکتر محمد بهرامی
در پی انتشار نقد رضا ناظری سردبیر صبح دنا در خصوص بیانیه اخیر دکتر محمد بهرامی، یکی از مخاطبین صبح دنا با ارسال مطلبی به این نقد واکنش نشان داد.

پس از انتشار نقد تند رضا ناظری سردبیر صبح دنا در خصوص بیانیه اخیر دکتر محمد بهرامی، یکی از مخاطبین صبح دنا با ارسال مطلبی به این نقد واکنش نشان داد که عینا منتشرخواهد شد

بنام خدا

 *اقتصاد علم محفلی نیست*

جناب سردبیر ؛ ابتدا یکبار دیگر متن جمله دکتر بهرامی که در سایت کبنا منتشر شده است را مرور کنیم ؛ 《 کهگیلویه و بویراحمد بعد از تهران دومین اقتصاد پر اثر در کشور را دارد .در حالیکه چیزی به استان نمی رسد و همه اینها وارد خزانه دولت می شود . باید پروژه های کلانی در استان تعریف شود تا مشکلات مردم به حداقل برسد 》

 

در علم اقتصاد شاخص هایی برای اطلاع از وضعیت اقتصادی یک کشور یا استان وجود دارد که با دانستن اعداد مربوط به آنها می توان وضعیت اقتصادی کشورها و استانها را با هم مقایسه کرد . یکی از آنها ، *تولید ناخالص داخلی* یا همان PGD هست . ( که به معنای ارزش پولی کالاها و خدمات تولیدی و ارایه شده در یک کشور یا استان می باشد )

در جدول تولیدناخالص داخلی در کشور ، استان تهران درصدر قرار دارد . مسکن ، مستغلات ، صنعت و وجود انواع تولیدی ها بعلاوه خدمات زیادی که ارایه می شود باعث شده است استان تهران حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی کشور را داشته باشد . استانهای خوزستان و بوشهر و اصفهان و فارس نیز از PGD بالایی برخوردارند . استان کهگیلویه و بویراحمد بواسطه استخراج معدن و ساختمان و صنعت در رتبه ۱۲ ( معمولا بین ده تا پانزده ) جدول قرار دارد که مهمترین منبع آن نفت است که در تعریف ها زیر مجموعه استخراج معدن تعریف می شود . شاخص PGD با اینکه شاخص مهم و قابل قبولی برای نشان دادن وضعیت اقتصادی است اما ایراداتی نیز دارد .

 

شاخص مهم دیگر ؛ *درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی* کشور یا استان است که از تقسیم عدد تولیدناخالص داخلی بر جمعیت کشور یا استان مورد بحث بدست می آید . هر چه این عدد بزرگتر باشد نشان از اقتصاد موثرتر آن کشور یا استان است و مشخص است هر چه جمعیت کشوری (در مخرج این تقسیم ) کمتر باشد این شاخص بزرگتر می شود . استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید ناخالص داخلی نسبتا بالا و جمعیت کم *در جدول درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی در کشور ، در بین سه استان اول قرار دارد .*

( با یک تحقیق ساده در اینترنت این جدول قابل مشاهده است )

 

 

 

 

که این همان ادعا و صحبت جناب دکتر بهرامی ست .

 

استان ما سرشاز از منابع است ؛ نفت و گاز ، روان آبها ، جنگل و مراتع و آبخیزداری و شکار ، معادن فسفات و نیترات و فسفر و گوگرد ، ذخیره گاه عظیم گیاهان دارویی ( که خود می تواند بیش از نفت ایران درآمد زایی داشته باشد ) ، گردشگری و … . فرض کنیم هر استان خود یک کشور شود ( که مبادا هرگز )

کدام یک از اقتصاد بهتری برخوردار خواهد شد ؟

با این وجود ؛ همین تولید ناخالص داخلی استان در دیگر استانها تبدیل به کارخانه ها و منبع تولید ناخالص داخلی برای آنها می شود و کجاست فریاد و تدبیر بلند نماینده و مسئولی که حق مان را بستاند یا این همه منابع و پتانسیل موجود را تبدیل به سرمایه نماید .

 

بله جناب سردبیر حق دارید تعجب کنید . چون کاندیداهایی که تحلیل اقتصادی دکتر بهرامی را نقد کردند، نگاهشان به اقتصاد معلوم است. وقتی نه در سوابق تحصیلی و نه در سوابق شغلی هیچ ردپایی از اجرا واقتصاد و علم اقتصاد وجود نداشته باشد و بعد چنین شخصی ادعا کند که می تواند اقتصاد منطقه را نجات دهد ، معلوم است نگاه و دیدگاهش به حوزه اقتصاد چگونه است .

جناب دکتر بهرامی ، خود ( ن مشاورانش ) در همه این سالها بنا بر مستندات به حوزه اقتصاد و مشکلات اقتصادی مردم بصورت علمی ورود کرده است و در قالب مقاله و متن و سخنرانی و مصاحبه اظهار نظر کرده است و بارها دیگران را به مناظره ها دعوت کرده است و در سوابقش این دغدغه ها به وضوح دیده می شود .

از اشخاصی که فاقد تخصص و تجربه در این حوزه هستند انتظار اظهارنظرهای تخصصی نداریم اما درک کردن اینکه شخصی مثل دکتر بهرامی با پشتوانه و سوابقش، وقتی چنین ادعایی راجع به اقتصاد استان میکند احتمال اشتباهش خیلی کم است ، کار چندان سختی نیست.

 

و اما در مورد جمعه بازار که آنرا ورق پاره ها و آسفالت خوانده اید ؛

فکر کنم به اندازه کافی دافعه برای دفع مردم و جوانان دارید و دیگر احتیاجی به این نظرات بخیلانه و سیاه نمایانه ندارید .

مسلمانا ! ؛ هزار و پانصد نفر از دستفروشان عزیز این شهر و دیار برای کسب روزی اندکی ، در سرما و گرما ،گاه و بیگاه مورد بی احترامی ها قرار میگرفتند و جاهایی هم موجب اختلال در شهر می گشتند با تدبیر جناب دکتر بهرامی و مساعدت برخی بزرگواران ، در مکانی مشخص و بسیار عزتمندتر از قبل تجمیع شدند و به اعتبار همان جا و مکان و درآمدی که رونق گرفت ، هزار و پانصد شغلِ تا الان پایدار ایجاد شد و هزار و پانصد خانواده ارتزاق کردند . عزیزانی که حال خیلی از آنان به اصطلاح به مدد همت و تلاششان حاجی بازاری شده اند و بیش از یک خانواده را نان می دهند . خوب ؛ بد کاری بود ؟ منتخبین و معتمدین و مسئولین صاحب نظر که همواره در مسند بودند چند شغل ایجاد کردند؟؟ به نظم کدام خیابان کمک کردند ؟

بله ؛ معلوم است . هر بنایی و طرحی و کاری در زمان خودش با توجه به امکانات و توقعات و عقبه ها نمایی دارد . لابد اشکالاتی هم شاید داشته باشد . با این دیدگاه شما باید به تمام بناها و طرح ها و سلیقه های تاریخی ایراد گرفت . باید همه معماران تاریخ را زیر سوال برد ! آیا درک این موضوع که هر اتفاقی را باید در ظرف زمانی و مکانی خودش سنجید اینقدر سخت و پیچیده است ؟

 

لذا جمعه بازار در مقتضیات زمانی و مکانی خودش طرح خوبی بود اما مثل هر طرح دیگری با گذر زمان نیاز به تغییرات سازه ای و … دارد که انتظار می‌رفت اگر ایرادی هم باشد، منتقدان امروز جمعه بازار که بر مسند قدرت دیروز و امروز بودند

برای جمعه بازار و کسبه محترمش برنامه ای داشته باشند، نه صرفا انتقاد بدون برنامه و یا وعده های فردا بدون داشتن طرح.

 

اما سخن آخرم با منتقدان محترم؛ظرف دلتان را بگشایید و حجم دهید تا مردم به شما نزدیک شود . برای بزرگ کردن خودتان درخت قامت دیگران را ناجوانمردانه تبر نزنید . خودتان را قامت دهید . یاد بگیرید و حتی به کارهای بزرگ دشمنانتان احترام بگذارید . اگر کار خوب و مورد پسند و رضایت مردم از جانب رقبایتان انجام گرفته سعی کنید ضمن احترام و اعتراف به بزرگی آن کار ، روش ایجاد شدن آن کار بزرگ را از رقیبتان یاد بگیرید . شک نکنید به نفع تان است .

 

پروردگارا ؛ به من چیزی عطا کن که ظرفیت پذیرش آنرا داشته باشم.

 

امین گلستانی