بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد به مدار تولید
بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد به مدار تولید
بخش تولید شکر کارخانه قند یاسوج تکمیل شده و بخش چغندری نیز بر اساس گفته مسئولان تا شهریور ماه تکمیل می شود و تامین شکر خام برای این کارخانه در دستور کار است.

صبح دنا، احیا و بازگشت به تولید کارخانه یکی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پس از سالها بلاتکلیفی بود که به همت ستاد اجرایی فرمان امام این امر میسر شد.

زمانی که کارخانه از تولید باز ماند، ۳۰۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند و کارخانه قند یاسوج که نیم قرن شهر را از منظر تپه ای مشرف بر رودخانه بشار به نظاره نشسته، بارها در دست مدیران مختلف چرخیده و سکون و سکوتهای فراوانی را در تاریخ خود تجربه کرده است.

رئیس جهمور، در سال ۹۹ در سمت رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در این سفر با بیان اینکه این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده است، گفت: به حول و قوه الهی در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت در می‌آید.

ابراهیم رئیسی افزود: کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۹۵، به دلیل برخی مشکلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه آن کارخانه تعطیل و کارگران آن بیکار شدند.

وی بیان داشت: این کارخانه، سالیان سال راکد مانده و کارگران آن از کار بیکار شده‌اند و تولید و اشتغال در این واحد قدیمی به صفر رسیده و با حل مشکلات قضایی، به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می گردد چرا که چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست.

در مهر ماه ۱۴۰۰ نیز که رئیسی در سمت رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج تاکید شد و پس از آن، کارخانه قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شد تا چرخ تولید بار دیگر در این کارخانه به چرخش درآید و کارگران کارخانه روزنه امیدی برای امرار معاش داشته باشند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگویی گفت: چرخ کارخانه قند یاسوج به عنوان صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد دوباره می چرخد و فاز تولید شکر آن با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود.

شایان نادری افزود: این کارخانه بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده بود خریداری شده و کارخانه تجهیز شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد: با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهوری به کارخانه قند، بازسازی کارخانه آغاز شد

وی با بیان اینکه فاز یک آن که تولید شکر است وارد مدار تولیده شده و یا حضور رئیس جمهور افتتاح می شود، گفت: با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهوری به این کارخانه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مسئول بازسازی کارخانه شد و فاز اول کارخانه تکمیل و آماده بهره برداری مجدد است.

گذاری در این کارخانه راکد در راستای تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حمایت از اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در هفته جاری فاز یک کارخانه قند یاسوج راه اندازی می شود.

علی احمد زاده افزود: با توجه به ظرفیت مطلوبی که کارخانه داشت، هیچ گاه مطابق با ظرفیت و توان تولید خود، تولید نداشته و بارها تعطیل شده است.

وی اظهار داشت: راه اندازی مطلوب این کارخانه می توانست اشتغالزایی مطلوبی را طی چند دهه در استان ایجاد کند که امیدواریم با راه اندازی فاز یک، فاز دیگر کارخانه نیز راه اندازی و اشتغالزایی بیشتری ایجاد کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد

استاندار تصریح کرد: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال ۱۳۴۶ تاسیس و تحت نظارت سازمان مرکزی شرکت‌ها، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت.