پنج هزار میلیارد ریال صرف تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت می‌شود
پنج هزار میلیارد ریال صرف تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت می‌شود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر مهرماه رییس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نهایی طرح ملی پاتاوه به دهدشت تصویب شد که اعتبار یادشده هم اکنون تخصیص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دنا،کیامرث حاجی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در ۲سال اخیر محقق شد، اظهارداشت: با تزریق و مصرف این میزان اعتبار محور یاد شده تکمیل و بصورت کامل زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد مراحل پایانی کار هستیم و پیش بینی می شود در آینده نزدیک این طرح به بهره برداری برسد.

حاجی زاده تصریح کرد: طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت با توجه به وضعیت طبیعی منطقه جزو خاص‌ترین طرح های راهسازی در کشور بشمار می رود.

وی گفت: پارسال ۲۷۰ میلیارد تومان یعنی ۳۰۰ درصد افزایش بودجه نقدی برای ساخت این پروژه ترزیق شد.

حاجی زاده افزود: طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت علاوه بر بازدیدهای میدانی هر ۲ هفته یکبار در ستاد مرکزی پایش و گزارش آن به مسئولان کشوری ارائه می‌شود.

وی علل تأخیر و کندی در اجرای این طرح را شرایط تحریمی کشور و افزایش قیمت مصالح دانست و بیان کرد: این طرح در نوع خود در کشور نادر بوده و به خاطر شرایط خاص طبیعی ساخت تونل های آن با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

معاون عمرانی استاندار اضافه کرد: پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان یکی از ۹ پروژه راهسازی کشور بوده که نقش راهبردی در توسعه استان دارد.

حاجی زاده ارزش ریالی طرح ملی پاتاوه به دهدشت را افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از ترافیک مرکز استان کاسته خواهد شد.

وی اظهار داشت: ساخت محور پاتاوه – دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از این مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.

حاجی زاده تاکید کرد: این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار در سال ۸۷ نیز به بهره برداری اولیه رسید.

قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.

قطعه سوم جاده ملی پاتاوه – دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است.

قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷ به بهره برداری رسید.