نگرانی مسئولان از شدت گرفتن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد / شرایط بغرنج برای نظام سلامت
نگرانی مسئولان از شدت گرفتن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد / شرایط بغرنج برای نظام سلامت
خیز جدید کرونا دلتا منجر به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد شده؛ در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها باعث افزایش تصاعدی تعداد بیماران و مرگ و میر می شود.

به گزارش صبح دنا، هنوز پیک چهارم کرونا در کشور فروکش نکرده بود که زنگ هشدار پیک پنجم در کشور به صدا در آمد. متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده، هنوز خستگی کادر درمان از سیر پیک چهارم تمام نشده که وارد پیک پنجم شدیم.

مدافعان سلامت هشدار داده بودند اگر کرونا دلتا شیوع پیدا کند قدرت سرایت آن ۶۰ برابر آلفا خواهد بود و همچنین میزان بستری آن نسبت به واریانت آلفا دو برابر بیشتر است و فاجعه‌ای انسانی رخ داد. اما متاسفانه ساده انگاری مردم در برگزاری مجالس مهمانی، عروسی و سفر‌های غیر ضروری و روند قطره چکانی واکسیناسیون همه آن‌ها دست به دست هم داد تا کشور را وارد پیک پنجم کند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد به سرمی‌برند.

استان کهگیلویه و بویر احمد هم از این وضعیت مستثنی نیست و در حالی وارد پیک پنجم شده که دیگر رمقی برای کادر درمان نمانده است. باوجود آنکه بیش از ۳۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ به مردم این استان تزریق شده، اما مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند. متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان در این استان به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.
براین اساس، از ۸۵۸ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۴۴ درصد موارد مثبت بودند بیشترین موارد مثبت در گچساران، بویراحمد و چرام است. همچنین از ۲۲۸ نمونه تست سریع که در استان انجام شده ۲۰ درصد موارد مثبت بودند و عمدتا در بهمئی کهگیلویه و بویراحمد بودند
پرویز یزان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اضافه کردن ۳۰ تخت در آموزشگاه بهورزی برای موقعیت‌های احتمالی به ظرفیت بیمارستان دهدشت خبر داد و در ادامه می‌گوید: چنانچه این‌گونه پیشروی کرونا ادامه یابد افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگو نیست و دچار مشکل می‌شویم پس می‌طلبد مردم بیشتر همکاری کرده تا از سرایت بیش از پیش بیماری جلوگیری شود
یزان‌پناه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل خدمات درمانی در شهرستان کهگیلویه، می‌افزاید: خوشبختانه قرارداد بیمارستان تکمیلی ۱۰۰ تختخواب توسط وزارت بهداشت منعقد شده، آزمایشگاه pcr این شهرستان مورد تایید قرار گرفته و سی تی اسکن نیز توسط شرکت مربوطه نصب می‌شود.

متاسفانه روز به روز شاهد فوت افراد و شیوع ویروس کرونا بیشتر آن در سطح مناطق مختلف شهری و روستایی هستیم راه برون رفت شهرستان از وضعیت حاد موجود پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و رفت و آمدها، استفاده از ماسک وثو رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

شرایط بغرنج و خطرناک کهگیلویه

به اعتقاد طیب‌زادگان، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی سبب افزایش بی سابقه موارد ابتلا به بیماری کرونا در سطح شهرستان شده است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا شهرستان کهگیلویه از اعمال مقررات سختگیرانه در شرایط کنونی خبر داد و می‌افزاید: مصوب شد که متولیان امر با افرادی که بی تفاوت از کنار این بیماری و شیوع آن در شهر می‌گذرند برخورد مناسب انجام دهند، زیرا در غیر این‌صورت شرایط شهرستان کهگیلویه بسیار بغرنج و خطرناکتر می‌شود.

به گفته طیب‌زادگان مجموعه بهداشت و درمان مطابق با سند ملی واکسیناسیون با سرعت در حال واکسینه کردن شهروندان استان کهگیلویه و بویر احمد هستند، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد ایمنی در بخش بزرگی از جامعه فاصله بسیاری است و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بهانه واکسیناسیون خود اشتباه بزرگی است که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شهروندان در پی داشته باشد.

وی با اشاره به تجمع‌های مردم در فضای سربسته در ایام ماه محرم، می‌افزاید: با توجه به اینکه در ماه محرم هستیم ضمن رعایت شور و شعور حسینی مردم نباید در فضای سربسته به صورت خانوادگی و عمومی حضور داشته باشند، فاصله اجتماعی دو متری در فضای باز را رعایت و از ماسک استفاده کنند و زمان برگزاری مراسمات نیز باید محدود باشد.