مدیر کل صمت:هر دو کارخانه استان به علت نبود برق از مدار تولید خارج شده اند/اختصاص ۶۰۰ تن سیمان کارخانه یاسوج به بازسازی سیسخت/قیمت سیمان مصوب شده و تا سال آینده تغییر نمی کند
مدیر کل صمت:هر دو کارخانه استان به علت نبود برق از مدار تولید خارج شده اند/اختصاص ۶۰۰ تن سیمان کارخانه یاسوج به بازسازی سیسخت/قیمت سیمان مصوب شده و تا سال آینده تغییر نمی کند
کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن دو کارخانه سیمان با ظرفیت تولید روزانه ۴ هزار تن، از کمبود و نوسان قیمت رنج می برد و مرد نگران ادامه این شرایط هستند.

به گزارش صبح دنا، این روزها بازار سیمان در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار کمبود، مشکل، نارضایتی مردم و نوسانات قیمت شده است و به عنوان یک چالش برای مسئولان و متولیان امر بازار و همچنین مشکلی برای مردم تبدیل شده است زیرا با وقوع زلزله ۵٫۶ ریشتری ۲۹ بهمن شهرستان دنا و تخریب ۵ هزار واحد مسکن از صفر تا ۱۰۰ درصد نیاز به سیمان بیشتر از گذشته شده است.

امروز برای بررسی این مشکل در بازار استان و بخصوص یاسوج سری به جایگاه های عاملین توزیع سیمان زدیم که متاسفانه شاهد نبود حتی یه کیسه سیمان در اکثر آن ها بودیم.

برخی از مخاطبین نیز از فروش سیمان در سایت های خرید و فروش کالا به چند برابر قیمت مصوب خبر دادن که این مورد بسیار برای مردم استان نگران کننده بوده است.

در همین خصوص سالار حسین پور مدیر کل صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با صبح دنا نسبت به موضوع نبود سیمان در بازار استان و بالا رفتن قیمت ها واکنش نشان داد.

حسین پور گفت: دو کارخانه تولید سیما در استان داریم که یکی کارخانه سیمان یاسوج و دیگری مارگون بوده که ظرفیت تولید سیمان یاسوج ۷۰۰ و مارگون ۳ هزار تن در روز است.

وی افزود: امسال به دلیل بحث مشکلات کمبود برق در کشور سیاست‌های دولت بر این اساس بود که برق واحدهای تولیدی که مصرف آنها بالاست یا کالاهایشان اولویت دار نیستند قطع شود.

مدیر کل صمت استان خاطر نشان کرد: بر این اساس بیشتر برق واحدهای تولیدی سیمان و فولاد را قطع کردند و به همین خاطر این دو کارخانه سیمان استان ما تحت تاثیر همین قضیه قرار گرفتند و بقیه کارخانجات سیمان در کشور نیز وضعیتی مشابه دارند.

حسین پور بیان کرد: تا مدتی پیش فقط ۵۰ درصد برق مصرفی کارخانجات تامین می شد که با توجه به دو مرحله‌ای بودن تولید سیمان در کارخانه (یک مرحله تولید کلینکر و مرحله دیگر تبدیل کلینکر به سیمان) یا باید کلینکر تولید کند یا سیمان که محصول نهایی است.

وی تصریح کرد: کارخانجات ما تا روز پنجشنبه ذخیره کلینکر داشتند و آن را تبدیل به سیمان می‌کردند اما در حال حاضر کلینکر کارخانه سیمان یاسوج تمام شده است و کارخانه مارگون به دلیل این که برق اختصاص داده شده بسیار کم است باعث سرد و گرم شدن کوره ها شده و احتمال ریزش آنها زیاد است.ریزش هر کوره دست کم چهار میلیارد تومان هزینه برای کارخانه در پی دارد لذا به این دلیل خط تولید خود را خاموش کردن است.

مسئول ارشد مدیریت صنعت استان گفت: امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد به دلیل شرایط بازسازی خانه های زلزله زده سی سخت ۶۰۰ تن سیمان تولید شده کارخانه یاسوج به بازسازی سی سخت اختصاص داده شده که بحث بازسازی با تأخیر مواجه نشود.

وی گفت: از آن طرف نیز ما نامه نگاری از طریق استاندار برای وزارت نیرو داشته‌ایم که شرایط را تعیین تکلیف کنند. برق در کل کشور مشکل دارد و این چیزی که الان کارخانجات ما دارند در تمام کشور نیز همین مشکلات وجود دارد.

سالار حسین پور افزود: متاسفانه وقتی تقاضا وجود دارد و تولیدی نیست قاعدتاً ممکن است سیمان در مسیر غیر قانونی خود حرکت کند و قیمت ها افزایش پیدا کند.

حسین پور در خصوص مشکلات کارخانه ها نیز گفت: ۳۰ روز پیش آنقدر نسبت تقاضا به تولید پایین آمده بود که مدیر کارخانه سیمان تماس می گرفت و می‌گفت شما ما را ملزم کردید که روزانه ۱۲۰۰ تن برای استان اختصاص دهیم اما روزی ۴۰۰ تن بیشتر از ما خرید نمی‌کنند الان ۸۰۰ تا بقیه را چه کار کنم که ما گفتیم این قضیه را مدیریت کنید.

وی تصریح کرد: کارخانجات سیمان ما کاملاً سالم هستند و هیچ مشکلی به جز تامین برق ندارند اگر برق کافی به آنها برسد بلافاصله در بخش تولید تا ۴۸ ساعت بعد به مدار تولید باز خواهند گشت.

حالا این رسیدن برق به دو شکل است یا ۵۰ درصد برق تامین شود و تنها یک مرحله از تولید را انجام دهند(تولید کلینکر) یعنی یک هفته کلینکر تولید کنند و یک هفته در خط تولید نهایی فعالیت داشته باشند باز هم با مشکل مواجه خواهند شد.

آخرین نامه‌ای که توانیر داده است مبنی بر اختصاص ۱۰ درصد دیماد بوده که مکاتبه آن نیز موجود است ده درصد دیماد یعنی منفجر کردن کوره کارخانجات سیمان.

همین نامه را در وزارت صمت مدیر کل امور استانها به نظر خواهی گذاشته که تمام استان ها در رابطه با اظهار نظر کنند و مدیران استانی در پاسخ گفتن که هیچ اظهار نظری برای آن نامه نمی‌توان کرد چون این درصد روشنایی محوطه کارخانجات را نیز تامین نخواهد کرد.

مدیر کل صمت استان گفت: اکنون در کارخانه سیمان یاسوج بازرسی اداره صمت استان حضور دارد که حدود ۶۰۰ تن سیمان اختصاص داده شده به بازسازی سی سخت را به عاملین توزیع سیمان در سی سخت و کارخانه بتن آماده تحویل دهد.

بنده این مشکله تامین برق را چهار ماه پیش در جلسه استانی مطرح کردم و برای وقوع چنین شرایطی هشدار داده بودم.

در زمستان نیز ما با کمبود گاز مواجه می شویم و گاز واحدهای تولیدی قطع میشود اما به دلیل برخی ظرفیت‌های تولید و اینکه فصل کار نیست و تقاضا پایین تر است زیاد و مشکل مواجه نمی‌شویم.

حسین پور در پاسخ به سوال خبرنگار صبح دنا مبنی بر استرس‌های بازار برای اینکه قیمت سیمان بالا برود گفت: انجمن سیمان سالانه نسبت به تغییرات قیمت اقدام می کند و امسال با توجه به اعمال درصد افزایش تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی در نرخ سیمان نخواهیم داشت.

حسین پور در پاسخ به اینکه پیش بینی اش در خصوص پایان یافتن این و بازگشت کارخانه ها به مدار تولید چه زمانی است گفت: این مورد دست ما نیست و باید و وضعیت برق کشور تعیین تکلیف شود که این یک موضوع سراسری و کشوری است هرموقع برق به مدار بازگشت کارخانه ها نیز تولید خود را از سر خواهند گرفت.