نقش مقولات اجرایی،فرهنگی و عدالت اجتماعی در چشم انداز توسعه
نقش مقولات اجرایی،فرهنگی و عدالت اجتماعی در چشم انداز توسعه
ما امروز در شهر یاسوج به نسبت جمعیت و مساحت آن با یک وسعت غیر متعارفی در بحث حاشیه های شهر روبرو هستیم که این نقاط اولا به دلیل ضعف نظارت و مدیریت مسئولین شهری شکل گرفته اند و ثانیا اراده ای هم برای تعیین تکلیف و خروج این مناطق از شکل و شمایل حاشیه ای احساس نمی شود

از نگاه اجتماعی و چشم انداز توسعه، مقولات اجرایی، فرهنگی و عدالت اجتماعی هرگز از همدیگر منفک نبوده و رابطه معناداری میان این مولفه ها وجود داشته است.

آنچه همواره شهرها و کلان شهرها را با مشکلات جدی مواجه کرده است، ایجاد حاشیه های شهری و بروز حاشیه نشینی و تبعاتی است که متعاقب آن به جامعه و شهرواندان تحمیل می شود.

تشکیل حاشیه های شهری شاید در برخی کلان شهر ها قابل پیشگیری نبوده و اجتناب ناپذیر باشد اما در شهرهای کوچکتر از جمله شهر یاسوج نمی توان توجیه قابل ذکری برای آن قائل شد.

ما امروز در شهر یاسوج به نسبت جمعیت و مساحت آن با یک وسعت غیر متعارفی در بحث حاشیه های شهر روبرو هستیم که این نقاط اولا به دلیل ضعف نظارت و مدیریت مسئولین شهری شکل گرفته اند و ثانیا اراده ای هم برای تعیین تکلیف و خروج این مناطق از شکل و شمایل حاشیه ای احساس نمی شود.

شرف آباد بخش قابل توجهی از شهر یاسوج را به لحاظ جمعیت و وسعت به خود اختصاص داده است اما بالغ بر ۹۰ درصد خیابان های آن پس از چندین سال هنوز خاکی هستند و به دلیل عدم ساماندهی و پیاده سازی خدمات بایسته شهری هر ساله با معضل آب گرفتگی شدید، حتی در اصلی ترین معبر و بلوار آن هستیم.

فازهایی از شهرک های امام علی، جهاد و امام حسین رقت بارترین سیمای خیابانی، جدول کشی و دیگر امکانات شهری را به خود گرفته اند.

شهرک بلکو که از قدیمی ترین سکونت گاه های یاسوج است و حتی شهرک شهرداری که واگذاری و مولود مجموعه شهرداری است، هنوز میان شهر و روستا بلاتکلیف مانده اند و کوچکترین اقدامات شهری به خود ندیده اند و این وضعیت نابسامان را در اکبر آباد، نجف آباد و همه دور و اطرف شهر یاسوج به عینه شاهد هستیم.

لذا هم رسالت شهرداری و شورای شهر و هم مبانی عدالت اجتماعی و توسعه متوازن ایجاب می کند حاشیه های رها شده شهر یاسوج به متن عملکرد شهرداری بیایند و در اولویت برنامه های شورا قرار بگیرند، که بنده اگر به یاری خداوند و اعتماد شهروندان فهیم شهر یاسوج به شورای شهر ورود کردم، ساماندهی و تعیین تکلیف حاشیه های شهری را در اهم برنامه های خود دنبال خواهم کرد ان شاالله…