شهروندان سی سخت طرفدار محیط زیست و موافق توسعه هستند/با طرح شما،برای داشتن یک مسیر ایمن باید عمر نوح و گنج قارون داشته باشیم
شهروندان سی سخت طرفدار محیط زیست و موافق توسعه هستند/با طرح شما،برای داشتن یک مسیر ایمن باید عمر نوح و گنج قارون داشته باشیم
جمعی از اهالی شهر سی سخت در اعتراض به توقف پروژه ساخت تونل جاده ارتباطی این شهر با مرکز استان تجمع کرده و خواهان از سر گیری ساخت این مسیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دنا،صبح امروز ۲۱ بهمن تعدادی از اهالی شهر سی سخت با تجمع در کنار مسجد جامع این شهر تجمع کرده و خواستار ادامه ساخت جاده ارتباطی یاسوج به سی سخت شدند.

در این تجمع که بسیاری از ریش سفیدان و اعضای شورای شهر سی سخت حضور داشتند،سید عبدالصمد رضایی فعال اجتماعی شهرستان دنا به خبرنگاران گفت: مردم سی سخت دیرینه فرهنگی دارند. با معلم و روحانی شروع کرده و با کشاورزی و پیشرفت نیمه صنعتی در این حوزه ادامه دادند.

سی سختی ها مردمی آشنا با قانون و منطق

وی افزود:این مردم با قانون آشنا هستند و حرفهای خود را قانونی و منطقی می زنند در چند روز اخیر بحث جاده یاسوج به سی سخت هست که عده‌ای مخالف اجرای این جاده هستند به خصوص اداره محیط زیست شاکی حذف درختان هستند.

رضایی گفت: ما مردم این دیار با دلایلی منطقی خواهان ادامه کار ساخت این مسیر ارتباطی،به خصوص تونلهای پیش‌بینی شده در این طرح هستند.

مردم سی سخت طرفدار محیط زیست هستند

این فعال سیاسی، اجتماعی گفت: مردم سی سخت هر برگ درخت را بال فرشته می دانند و هر ساقه آن را خود فرشته می ‌انگارند. این مردم کسانی هستند که بیشتر درختان وحشی را نیز خود کاشتند. در منطقه بن رود درخت طبیعی میوه، گردو زالزالک و غیره  نشانده اند.

مردم سی سخت ضد محیط زیست نیستند ولی موافق توسعه هستند

وی خاطر نشان کرد: اگر توسعه با دلایل منطقی که ما می‌گوییم اگر انجام نشود و این جاده ادامه پیدا نکند تقابل ایجاد خواهد شد مردم سی سخت با تقابل مخالف و موافق تفاهم هستند.

می‌گویند این جاده چه توجیه اقتصادی دارد؟

رضایی تصریح کرد: برای توجیه های اقتصادی این مسیر ارتباطی می توان از چند مورد نام برد.

۱_ ما به استان اصفهان از گردنه بیژن ارتباط داریم

۲_ ما به استان خوزستان و باز هم اصفهان از مغرب ارتباط داریم

۳_ ما با مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن استان فارس ارتباط داریم

سید صمد رضایی با بیان این دلایل گفت: اولین توجیه اقتصادی ما این است که باعث می‌شود استان پیشرفت کند چون گردن های ویژه وقتی تونل زده شود به دلایلی که زمان نماینده سمیرم مسئولین استان اصفهان می‌گویند اگر شما این جاده را اجرا کردید ما هم تلاش می‌کنیم که جاده در گردنه بیژن باز شده و تونل ایجاد شود.

رضایی تصریح کرد: دومین توجیه اقتصادی مسیر مطروحه هم این است که سی سخت منطقه گردشگری هست و نیاز هست که گردشگران سراسر دنیا به اینجا مسافرت کرده و مناظر طبیعی و دیدنی این شهر را مشاهده کنند.

توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در این حوزه با تکمیل مسیر

این فعال اجتماعی شهرستان دنا در خصوص مقوله گردشگری بیان کرد: گردشگر و یا نهادی که در رابطه با گردشگری بخواهد در این منطقه سرمایه گذاری بکند و گردشگری را توسعه دهد با این جاده که من نیست و سالی چند نفر در آن کشته می شوند امکان ندارد این کار را انجام دهد.

سی سخت خواستگاه باغداری و محصولات باغی در استان

رضایی در ادامه برای سومین مورد توجیه اقتصادی گفت: که شهر سی سخت خواستگاه تولید کشاورزی و به خصوص باغداری در استان است. اگر جاده ایمن و مسیر مواصلاتی استاندارد نباشد اقتصاد این شهر از بین خواهد رفت این در حالی است که ما صنایع تبدیلی و کارخانه نداریم.

وی افزود: به همین خاطر مجبوریم میوه های خود را از همین جاده به استان های دیگر انتقال دهیم مواقع زیادی ماشینهای باری مردم سی سخت در همین جاده به خاطر استاندارد نبودن آن منحرف شده است. و سالهای بوده به همین خاطر میوه های مادر باغ ها و ضررهای اقتصادی زیادی به مردم وارد شده است.

سی سخت شهر علم و دانش و مهد به کارگیری آن در استان

رضایی در خصوص چهارمین توجیه اقتصادی گفت: سی سخت شهر علم و دانش است نمونه های از کاربرد علم و دانش در این شهر قدیم‌الایام وجود دارد که می‌توان اولین لوله کشی شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این شهر بوده که با لوله های کوزه ای به نام تنبوشه درست شده بود و آب سرچشمه را به شهر انتقال می داد.

 

وی ادامه داد: سی سخت شهر دانش است و با دانش دنبال توسعه هستند کسانی که طرفدار دانش هستند باید زیرساخت جاده‌ای و اقتصادی داشته باشند.

رضایی گفت: برخی آقایان می گویند تعداد زیادی درخت از بین رفته است در صورتی که در واقع آماری که می دهند حقیقت ندارد و صورتجلسه های آن وجود دارد که تعداد درختان در این مسیر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخت نمی رسد.

برخی آقایان مسئول در مصاحبه‌های خود می‌گویند ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درخت در ساخت این مسیر از بین خواهد رفت.

باید به آنها بگوییم چرا با مردم شفاف نیستید و را بیان می کنید.

مردم سی سخت حاضرند هم در زمان کنونی و هم بعد از اتمام پروژه هر نفر ۵۰ اصله درخت بکارند. مردم سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت هر کدام ۵۰ درخت حاضرند به جای آن ۳۰۰ الی ۴۰۰ درخت بنشانند.

 

توسعه همه جانبه اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی بدون زیرساخت امکان ندارد

سید صمد رضایی گفت: همین جاده های کنونی هم استاندارد نیست و ما دلمان نمی خواست که اجرا شود این پروژه ترمیم جاده قدیم است و فقط این اواخر برای آن تونل در نظر گرفتند که مدیر کل محیط زیست استان خود پیشنهاد احداث این تونل ها را داده تا خسارت کمتری به محیط‌زیست برسد.

وی خاطر نشان کرد: ۳ ماه پیش ما فقط اجرای این تونل ها و ادامه جاده در تهران تصویب شد و محیط زیست نیز آن را تایید کرد حال بعد از تجهیز کارگاه پیمانکار حدود یک ماه و نیم پیش توافق را لغو کردند. حدود ۸۰ درصد جاده انجام شده است و اکنون برای بیست درصد آن مانع ایجاد می کند.

رضایی تصریح کرد: مسئله دیگری نیز هست که ما می‌گوییم شما که مخالفت می کنید برنامه خود را ارائه دهید. می‌گویند باید بشینیم مطالعه دقیقی انجام دهیم و ببینیم چه راهکاری وجود دارد که کمترین هزینه شود.

می گویند برنامه داریم که برای این مسیر پل معلق احداث شود

رضایی در خصوص هزینه های طرح گفت: ما در کشورمان مشکل هزینه داریم و در تحریم هستیم.با این فرمایش شما مردم سی سخت باید عمرنوح  و گنج قارون داشته باشند تا بتوانند احداث یک مسیر ارتباطی ایمن به مرکز استان را ببینند.

ما مردم سی سخت از همه مسئولین استانی و شهرستانی که برای این شهر زحمت کشیدند تشکر کرده و برای آنها آرزوی طول عمر و توفیق در خدمت داریم. اما این جاده متصل به کریک را به روستاهای پایین تر نه به مرکز استان نزدیک میکند.

وی در پایان خطاب به اصحاب رسانه گفت: سلام ما را به استاندار زحمتکش و پرتلاش کهگیلویه بویراحمد نماینده محترم بویراحمد،دنا و مارگون و سایر مسئولانی که در رابطه با این جاده دخیل هستند سلام و تشکر ما را برسانید و بگوید مردم سی سخت خواهان پیگیری ساخت این جاده از شما هستند.

فیلم صحبت های این فعال سیاسی، اجتماعی شهر سی سخت را می توانید اینجا ببینید: