جایگاه شایسته سالاری در انتخاب وانتصاب مدیران استان
جایگاه شایسته سالاری در انتخاب وانتصاب مدیران استان
شایسته سالاری بدین مفهوم عام و فراگیر است که شامل پستهای سیاسی اداری باهم می گردد.

بنام یگانه معمار هستی
حضرت علی (ع) میفرمایند:
لیاقت و شایستگی افراد را جزئی از موضوع عدالت بدانید چرا که این موضوع جزئ مهمترین اصول در کنترل و اداره یک جامعه می باشد.

شایسته سالاری ترجمه واژه لاتین مریتو کراسی و ترکیبی از دو واژه *مریت* به مفهوم شایستگی و استحقاق داشتن و *کراسی* به مفهوم حکومت یا روش اداره امور می باشد.

شایسته سالاری از نظر مفهوم اصطلاحی عبارت است از نظام و یا سیستمی که در آن انتصاب افراد شایسته در مشاغل و مناصب مرتبط یا تحصیلات و تجربه کاریشان باشد به گونه ای که توانمندی انجام آن کار را بیشتر از دیگران داشته باشند.

شایسته سالاری بدین مفهوم عام و فراگیر است که شامل پستهای سیاسی اداری باهم می گردد.

این سخن بدان مفهوم است که سیاستمداران مجاز نیستند بخاطر سیاسی بودن، برخی از پستهای نامرتبط با وظیفه شان را بکار گیرند.
انتخاب و انتصاب مسئولین رده های مختلف اداری و اجرایی یکی از مسایل مهم و ضروری و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است چراکه مهمترین عامل دوام یک نظام و حکومت، فرزانگی و شایستگی مسئولین و کارگزاران آن نظام می باشد.

اگر مدیران شایسته و تربیت یافته در راس سازمانها قرار گیرند، کیفیت فعالیتهای سازمانی بطور فزاینده ای بهبود خواهد یافت.
زیرا مدیران شایسته، محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملتها بشمار می آیند.

بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در ردههای مختلف سازمانی باید براساس معیارها و ملاکهایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پستهای سازمانی انتخاب و بکار گمارده شوند.

در همین راستا شورای عالی اداری در یکصدمین جلسه خود، مورخه ۱۳۸۱/۱۲/۲۴ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به منظور ارتقا بهره وری و کارآیی نیروی انسانی و مدیریت دستگاههای اجرایی و برقراری نظام مطلوب انتخاب و انتصاب مدیران متعهد و متخصص و ایجاد ثبات در مدیریتها و افزایش انگیزش کارکنان برای ارتقا شغلی (( ضوابط انتخاب،انتصاب و تغییر مدیران)) را تصویب نمود که ماده ۳ این مصوبه حداقل شرایط لازم برای انتصاب در مشاغل مدیریتی و سرپرستی را به شرح ذیل بیان مینماید.

۱- دارا بودن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته شغلی

۲- گذراندن دوره آموزشی مدیریت با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مدیریت

۳- حداقل شش سال سابقه تجربه در رشته های شغلی مربوط و یا دو سال سابقه مدیریت در رشته های شغلی مربوط

اکنون با این تفاسیر از استاندار محترم مجدانه انتظار داریم نسبت به نحوه انتخاب خود در پستهای مدیریتی این استان خاصه معاونت عمرانی برای تحصیل کردگان این استان شفاف سازی نمایند تا ما هم شناخت کافی از مدیران و گردانندگان این استان محروم داشته باشیم و اگر در این استان گوشه عزلت گزیده ایم حداقل بدانیم امورات استانمان را چه کسانی بدست گرفته اند.

با تشکر سید عنایت اله جهان آرا