تبدیل مرکز تاریخی بویراحمد به پایگاه بازیافت زباله /حال نامساعد روستای تلخسرو در بحران کرونا و لزوم اقدام سریع
تبدیل مرکز تاریخی بویراحمد به پایگاه بازیافت زباله /حال نامساعد روستای تلخسرو در بحران کرونا و لزوم اقدام سریع
مردم روستای تلخسرو از وجود انبار های ضایعات و مشکلات عدیده این واحد ها در منطقه محل سکونت خود گلایه کرده و خواستار ساماندهی آن ها شدند.

به گزارش صبح دنا،این روز ها در پی قرار گرفتن استان و بخصوص بویراحمد در شرایط قرمز و سیاه کرونایی ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان تصمیم گرفت به مدت ۲هفته تمام صنوف این شهرستان به جز واحد هایی که نیاز های اساسی مردم را عرضه می کنند تعطیل کند.

اما با گذشت چند روز از این تصمیم و اعلام عمومی آن هنوز بعضی از واحد های صنفی هر از گاهی این دستورالعمل را رعایت نکرده و در ساعاتی از روز مغازه های خود را باز یا به صورت نیمه باز دایر می کنند.

یکی از صنوفی که حتی در شرایط عادی نیز سلامت مردم را در مناطق مسکونی به خطر انداخته و منبع و منشأ بسیاری از آلودگی های محیط زیستی و صوتی هستند این روز های نیز به راحتی به کار خود ادامه داده و موجب سلب آسایش و آرامش مردم شده اند.

در همین راستا امروز سه شنبه ۲۰ آبان در پی گزارشات بسیار زیاد مردم منطقه تل خسرو بویراحمد و درخواست رسیدگی به وضعیت فعالیت واحد های خرید و فروش ضایعات و مشکلات ایجاد شده برای ساکنین این روستا خبرنگاران این پایگاه به همراه رئیس شورا در این روستا حضور پیدا کردند.

در این بازدید که به صورتی میدانی و از همه کارگاه های منطقه تل خسرو انجام شد تقریبا ۸۰درصد این واحد ها در حال انجام فعالیت های عادی خود بوده و دستور العمل ها را رعایت نمی کردند.

یکی از اهالی این روستا خبرنگار صبح دنا گفت:ما از سه طرف محاصره ضایعات هستیم و بوی آشغال و سر و صدای این کارگاه ها به صورت جدی زندگی ما را مختل کرده است .

وی در ادامه گفت: با این وضعیت اسفناک باید چگونه در شرایط کرونایی بهداشت خود را حفظ کنیم در حالی که این کارگاه ها باعث شده خانه های ما مکانی برای موش ها شوند.

این ساکن تلخسرو اظهار کرد:از مسئولین میخواهیم این کارگاه ها را از مناطق مسکونی به منطقه ای دور از خانه های مردم انتقال دهند تا هم ما مشکلاتمان مرتفع شود و هم آن ها از نان خوردن نیفتند.

برخی دیگر از ساکنین نیز مشکلات تنفسی و بیماری آسم به جهت همین آلودگی ها برای خود و برخی دیگر از همسایگان را بیان کرده و گفت:سلامتی همه مردم این منطقه در خطر است.

زبیر بختیاری رئیس شورای اسلامی تلخسرو در گفت و گو با خبرنگار صبح دنا گفت:تلخسرو زمانی مرکز فرماندهی کل منطقه بوده اما اکنون مرکز آشغال و ضایعات شده است. نزدیک به ۱۳ انبار ضایعاتی در روستای تل خسرو وجود دارد.

وی از مسئولین درخواست کرد در خصوص این انبار ها اقدام عملی انجام دهند و گفت:چندین بار نامه نگاری انجام شده و از روال قانونی پیگری های لازم صورت گرفته است.اما تاکنون هیچ اقدام عملی در خصوص ساماندهی این واحد ها و انتقال آن ها به مکانی دیگر انجام نشده است.

بختیاری در پایان گفت:بسیاری از اهالی به ما مراجعه کرده اند که تعدادی افراد سودجو از خانه های ما دزدی کرده و اقلام دزدی را به عنوان ضایعات به این انبار ها می فروشند.حتی یکی از اهالی گفت شیر گاز و آب خانه اش که تازه نصب کرده بود به سرقت رفته است.

یکی از نکات جالبی که در این بازدید ها افراد حاضر در انبار ها برای توجیه باز بودن و از سرگیری روال طبیعی کار خود اظهار می کردند این بود که می گفتند: کارکنان مرکز بهداشت با مراجعه به این کارگاه گفته اند با رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک می توانند به کار خود ادامه دهند.

حال باید دید دستگاه های نظارتی در قبال این مضلات جدی چه اقدامی انجام خواهد داد و آیا در استانداری و فرمانداری بویراحمد عزمی جدی برای انتقال این انبار های خطرناک برای سلامت مردم از مناطق مسکونی خواهند داشت یا همچون گذشته فقط در حرف این موارد مطرح می شود.

لازم به ذکر است در پی تماس صبح دنا با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد ایشان قول همکاری و نظارت دقیق دادند که اقدامات این واحد نظارتی در روزهای آتی با جزییات دقیق به اطلاع عموم مردم عزیز استان خواهد رسید.

 

 

 

 

 

 

پ.ن:در پایان از همکاری صمیمانه و مسئولیت پذیری دهیاری و شورای اسلامی روستای تلخسرو کمال تشکر را داریم