واکنش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به خبر مندرج در یکی از رسانه های استان مبنی بر “نمره مردودی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش در دوره یزدان پناه”
واکنش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به خبر مندرج در یکی از رسانه های استان مبنی بر “نمره مردودی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش در دوره یزدان پناه”
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش به مطلب منتشره در سایت کبنانیوز مبنی بر "نمره مردودی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش در دوره یزدان پناه" جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش صبح دنا به نقل از وب دا یاسوج؛ در متن این جوابیه آمده است:

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان نهادی پاسخگو همواره پذیرای نقد متین و منطقی رسانه ها و مخاطبان است. صد البته نقد اصولی دارد که انتظار می رود مورد توجه منتقد منصف و فاقد غرض ورزی قرار گیرد. کسانی که می خواهند موضوعی را مورد نقد قرار دهند باید ابتدا اول علم و آگاهی کافی در مورد آن موضوع داشته باشند و سپس با بیان شرایط و قوائد موجود، نقاط ضعف و قوت را بیان نموده و راهکارهای پیشنهادی خود را در زمینه مورد نظر ارائه کنند.

طرح رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها از سال۱۳۸۹ در کشور شروع شد و از آن زمان تاکنون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اقدامات مفید و موثری در زمینه ارتقای شاخص های آموزشی مربوطه انجام داده است. از سال ۱۳۹۴ نیز طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شروع شد که در این زمینه نیز دانشگاه اقدامات ممکن و موثر را در حیطه های مختلف طرح تحول در آموزش انجام داده است.

در طرح رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها که از اسفند ۱۳۸۹ توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور انجام شد، مستندات مربوط به یک سری استانداردهای آموزشی برای مرکز فوق ارسال شد و این مستندات مربوط به بازه ی زمانی مهرماه ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۸ بود، در حالی که ریاست فعلی دانشگاه فقط ۴ ماه از بازه زمانی مذکور عهده دار این مسئولیت بوده است.

بنابراین تیتر “مردودی دانشگاه علوم پزشکی کشور در حوزه آموزش در دوره یزدان پناه” حاکی از عدم اطلاع کافی به روند سنجش صورت گرفته در فرآیند رتبه بندی و بازه زمانی آن و شاید ادامه روند باطل نقدهای غیر عالمانه و به دور از انصاف سایت خبری منتشر کننده این مطلب می باشد که در این کار ید طولایی دارد.

مانند همیشه توصیه این دانشگاه به رعایت موازین اخلاقی و انصاف و تحقیق در موضوع مورد نقد و پرهیز و از شتاب زدگی و بهره برداری کاذب از موضوعاتی است که در آن علم و آگاهی کافی وجود نداشته و موجب تشویش اذهان مخاطبان را فراهم می آورد و در شرایطی که تیم‌ مدیریتی دانشگاه با تمام توان و ظرفیت درگیر مبارزه بی امان و همه جانبه با بیماری کرونا می باشند، روا نیست با توسل به هر دستاویزی قصد زیر سئوال بردن و تخطئه مدیران دانشگاه را داشت.

علی رغم توضیح در خصوص بازه زمانی مربوط به تجزیه و تحلیل نتایج رتبه بندی آموزشی، ذکر این نکته مهم ضروری است که مطمئناً تیم های مدیریتی قبلی نیز تمامی تلاش و همت خود را در همه زمینه ها از جمله ارتقای شاخص های آموزشی مصروف نموده اند و نسبت به قبل از آن تحولات مثبت و ملموسی را در زمینه آموزش رقم زده اند، منتها حصول نتیجه در فرآیندهای آموزشی زمان بر بوده و از طرفی نتایج این رتبه بندی بر اساس مستندات ارائه شده دانشگاه ها می باشد و چه بسا در بارگذاری و ارسال مستندات کمبودها و نقایصی وجود داشته باشد، در حالی که فرآیند به خوبی اجرا شده و در حال انجام است.

ضمن اینکه خود وزارت نیز یک سری اطلاعات مربوط به عملکرد حوزه آموزش در بازه مهر ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۸را از سامانه های وزارتی استخراج نموده است. نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه به دنبال فرافکنی نیست و رتبه بندی دانشگاه ها باعث ارتقای انگیزه دانشگاه برای ادامه راه خواهد شد و مطمئناً با نشان دادن ضعف ها به دانشگاه کمک خواهد کرد که اقدامات موثری بردارد.

ذات رتبه بندی این گونه است که ممکن است شما عملکرد بسیار خوبی داشته باشید اما جایگاه مناسبی در رتبه بندی کسب ننمایید و یا عملکرد ضعیفی داشته باشید و جایگاه مناسبی در رتبه بندی به دست بیاورید. برای مثال ممکن است که در رتبه بندی های قبلی امتیاز ۵۰ بدست آورده باشید و رتبه شما ۱۲ باشد اما در رتبه بندی بعدی با همان استانداردها امتیاز ۸۵ بدست آورید اما رتبه شما ۴۶ باشد که این نشان نمی دهد که عملکرد شما افت کرده است بلکه نشان می دهد که عملکرد شما بهبود یافته است و این موضوع در خصوص رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رتبه بندی آموزشی نیز صادق است.

نکته دیگر اینکه در رتبه بندی اعلام شده رتبه دانشگاه در سال های مختلف مشخص نشده است که بتوان قضاوت نمود که آیا عملکرد دانشگاه افت داشته است یا خیر. بلکه رتبه دانشگاه با توجه به مجموع اطلاعات مهرماه ۹۴ تا شهریور ۹۸ ارائه شده است که مستندات موجود در دانشگاه نشان می دهد که عملکرد دانشگاه در سال های مختلف رو به بهبود است. از جمله اقدامات مهمی که در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۸ توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای ارتقای کیفیت آموزش برداشته است می توان به موارد زیر اشاره نمود و قضاوت را به عهده مخاطبان گذاشت :

۱-قبل از سال ۱۳۹۴ دانشگاه فاقد مرکز آموزش مجازی و آزمون ها بود که در حال حاضر دانشگاه دارای مرکز آموزش مجازی است که قابلیت ضبط محتواهای آموزشی در آن وجود دارد و علاوه بر آن دارای سامانه های نوید، ادوبی کانکت و اسکای روم برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت به صورت مجازی می باشد. این دانشگاه در حال حاضر دارای مرکز آزمونی است که مجهز به ۱۰۸ کامپیوتر و میز و متعلقات وابسته است که ۱۰۸ دانشجو به صورت هم زمان می تواند در آن آزمون مجازی دهند.

۲-از سال ۱۳۹۴ تاکنون دانشگاه موفق به اخذ گواهی تایید کیفیت در اعتباربخشی موسسه ای، اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و اعتباربخشی برنامه پزشک عمومی شده است که برای به دست آوردن گواهی های مزبور، تجهیزات بسیاری خریداری و نصب گردیده است و اقدامات فرآیندی بسیاری صورت گرفته است.

۳-از سال ۱۳۹۴ تاکنون مرکز رشد دانشگاه فعال شده است و چندین شرکت دانش بنیان در آن مجموعه در حال فعالیت هستند.

۴-در این بازه زمانی، دانشگاه واحد امور بین الملل را راه اندازی و تجهیز نموده و اقدام به جذب دانشجوی خارجی شده است.

۵-از سال ۱۳۹۴ تاکنون دانشگاه اقدامات بسیار مناسبی در حوزه آموزش پاسخگو انجام داده است که از جمله می توان به راه اندازی مرکز آموزش پاسخگو در اکبرآباد اشاره نمود. علاوه بر این چندین طرح تحقیقاتی در این خصوص اجرا شده و یا در حال اجراست.

۶-در حوزه بازمهندسی زیرمجموعه های معاونت آموزشی نیز اقدامات بسیار مهمی انجام شده است که اشاره به جزئیات آنها در این مقال نمی گجند.

۷-مرکز مهارت های بالینی دانشگاه تجهیز و چندین آزمون صلاحیت بالینی با استفاده از امکانات آن برگزار شده است.

۸-بعد از سال ۱۳۹۴ دانشگاه مجوز پذیرش دانشجو در سه رشته دستیاری تخصصی؛ زنان، جراحی، و بیهوشی و هم چنین کارشناسی ارشد پرستاری کودکان را کسب نموده است و در حال آموزش و تربیت دانشجو در این رشته هاست و با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود و توانمندی اعضای هیات علمی در صدد گسترش رشته ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و در چند رشته دیگر دستیاری تخصصی، کارشناسی ارشد و هم چنین دکترای تخصصی در رشته های علوم‌ پایه اقدام به پیشنهاد راه اندازی رشته به شورای گسترش وزارت متبوع نموده است که در حال طی نمودن فرآیند مربوطه می باشند.

۹- در حیطه گسترش محیطی آموزش عالی نیز موفق به کسب موافقت اصولی از شورای گسترش وزارت، مبنی بر تاسیس مجتمع های آموزش عالی سلامت در شهرستان های گچساران و کهگیلویه شده است که با توجه به سیاست های معاونت آموزشی وزارت مبنی بر تربیت نیروی کاردانی در مجتمع های مزبور، تاکنون دو دوره تکنیسین سلامت دهان در مجتمع آموزش عالی سلامت گچساران آموزش دیده و فارغ التحصیل شده اند.

در پایان به اطلاع می رساند که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کارگروهی را جهت تحلیل، بررسی و ارتقا شاخص های علمی و آموزشی تشکیل داده و از تمامی افرادی که خود را صاحب علم در عرصه آموزش پزشکی می دانند جهت بهبود بیش از پیش این شاخص ها که البته فرایندی کند و زمان بر است دعوت به یاری و ارائه راهکار می کند.