آنچه باید در مورد پوکی استخوان بدانیم
آنچه باید در مورد پوکی استخوان بدانیم

کارشناس بیماریهای غیرواگیر شهرستان بویراحمد به مناسبت هفته جهانی پوکی استخوان توصیه هایی عنوان نمود.

به گزارش صبح دنا، زینب نیک پی اظهار داشت: با توجه به اینکه پوکی استخوان یکی از شایعترین بیماریهای غیر واگیر می باشد و شکستگی ناشی از آن از هر 3 خانم بالای 50 سال یکی را درگیر می نماید توجه به این موضوع از اهمیت والایی برخوردار است و هرساله 29 مهرماه تا ششم آبان به عنوان هفته جهانی و کمپین پوکی استخوان نامگذاری میشود با شعارهای متفاوت و شعار امسال (مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع) نامگذاری شده است.

وی افزود: پوکی استخوان یا استئوپروزبه، کاهش توده استخوانی و سست شدن بافت استخوان گفته می شود که سرانجام به شکستن استخوان منتهی می گردد. پوکی استخوان بیماری خاموش نیز نامیده می شود، زیرا در مراحل اولیه علامتی ندارد و با بجا گذاشتن عوارض خود ( شکستگی خود به خود با کمترین ضربه به استخوان ها بویژه در نواحی کمر، لگن و مچ دست اتفاق می افتد، درد شدید کمر و قوز پشت که موجب انحنای پشت و کوتاه شدن قد نسبت به دوران جو انی ) می شود.

وی در ادامه بیان داشت: از جمله عواملی که سبب ایجاد پوکی استخوان می شوند؛ جنسیت، سن، یائسگی، سابقه خانوادگی و ابتلا به برخی بیماریها مثل؛ پرکاری غده تیروئید و بیماری غدد فوق کلیوی می باشد.

در پایان زینب نیک پی، کنترل وزن، داشتن تحرک بدنی ( پیاده روی سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه)، ترک دخانیات، عدم مصرف الکل، تغذیه (مصرف کافی مواد غذایی دارای کلسیم و ویتامین د) و استفاده نکردن طولانی مدت از برخی داروها نظیر کورتون و داروی ضد تشنج و… را از عوامل قابل کنترل و پیشگیری این بیماری دانست و یادآور شد با تغییر سبک زندگی و به تشخیص پزشک با دارو درمانی می توان عوارض را به حداقل رساند.