هرکه کاخش بیش سنگش بیشتر/کلاه سنگی که برخی متمولان برسر شهر یاسوج گذاشتند
هرکه کاخش بیش سنگش بیشتر/کلاه سنگی که برخی متمولان برسر شهر یاسوج گذاشتند
نمای رومی که چندسالیست در گوشه و کنار کشور برتن بناها خودنمایی میکند، نمایی که برخی کارشناسان آن را فاقد ارزش معماری و جامعه‌شناسان آن را مغایر با فرهنگ ایرانی و مروج اشرافی‌گری می‌دانند.

صبح دنا، نقاط مختلفی در کشور درگیر نوعی سردرگمی در معماری و شهرسازی شده و افزایش تدریجی شمار ساختمان‌هایی با نماهای موسوم به رومی یا یونانی که حتی برخی از آن به عنوان معضلی در ساختمان‌سازی نام می‌برند، شاهد این مدعاست.

عدم تناسب با ساختار فرهنگی و اجتماعی این بناها و همچنین آسیب های بسیاری که بر تن محیط زیست و منابع طبیعی برای استخراج این سنگها بوجود می آید را در مسیر یاسوج به اصفهان و محدوده شهرستان سمیرم بوجود آمده را همگان به وضوع مشاهده کرده اند که تنها مثال کوچکی از مناطق استخراج سنگ های ساختمانی است.

ساختمانهای با نمای رومی به باور کارشناسان تناسبی با محیط پیرامون ندارند و بیشتر تمول مالکان را به رخ می‌کشند، به صورت تدریجی به ویژه در سال‌های گذشته در نقاط مختلف شهری و روستایی رخ نمایی میکنند در حالی که کاوش‌های باستان‌شناسی حکایت از آن دارد که پیشینه معماری ایرانی به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

این نماها از نظر سازه‌ای تا اتصالات و سایر جزییاتی که برای آنها پیش‌بینی می‌شود، می‌توانند باری به ساختمان وارد کنند که گاهأ شاهد رویداد ناگواری مانند جدا شدن سنگ از نما یا از دست دادن رنگ و درخشش اولیه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید هستیم که از کیفیت بصری مورد نظر سازندگان دور می‌شود و هم از نظر سازه‌ای اثرهای زیان‌باری دارد که در مناطق زلزله خیز ممکن است جان شهروندان را به خطر بیاندازد و اگر اصول نصب و اجرای نمای رومی رعایت نشود، نه‌تنها زلزله بلکه سردی و گرمی هوا هم می‌تواند آن را به یک پدیده خطرآفرین تبدیل کند.

این نماها در حالی به نماد زیبایی و فخر تبدیل شده که نماهای اصیل ایرانی و سنتی ما هم با روحیه شهر سازگارترند و هم به لطافت روان و زیبایی چهره شهر کمک می‌کنند.