مبارزه با آفت پروانه برگ خوار در جنگل های کهگیلویه آغاز شد
مبارزه با آفت پروانه برگ خوار در جنگل های کهگیلویه آغاز شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: برای جلوگیری از شیوع آفت جوانه خوار جنگلهای بلوط عملیات مبارزه با آفت پاشی در ۳۰۰ هکتار از جنگلهای این شهرستان آغاز شد.

به گزارش صبح دنا هدایت الله آویزش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات محلول پاشی به صورت زمینی در سطح جنگل های منطقه کوه سیاه آغاز شد و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: این عملیات با بهره گیری از سه دستگاه تراکتور تانکردار برای عملیات زمینی در جنگلهای این شهرستان در حال اجراست.

آویزش تعداد نیروهای انسانی مشغول در این عملیات را ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: روزانه ۱۲ هزار لیتر محلول پاشی انجام می شود.

وی تصریح کرد: در مکانهای که امکان تردد تراکتور وجود ندارد نیروهای بیشتری نیز مورد نیاز است.

آویزش با بیان اینکه منشاء آفت جوانه خوار بلوط یک حشره تک نسلی است که از جوانه های بلوط تغذیه می کند و باعث ضعف بیولوژیکی درختان می شود، گفت: عملیات گشت، بازدیدها و پایش ها در داخل جنگل های این منطقه انجام گرفت.

درخت بلوط از جمله درختان پهن برگ با نیاز آبی بسیار کم است و سهم زیادی در تولید اکسیژن و تصفیه هوا ایفا می‌کند و در سال‌های خشکسالی نیز به سبب مقاومتی که در برابر تشنگی دارد، خشک نمی‌شود.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

سطح مراتع و جنگل‌های شهرستان کهگیلویه ۳۲۶ هزار هکتار است.