تجمع مغازه داران و توزیع کنندگان مواد غذایی شهر یاسوج در اعتراض به رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای/بیش از ۲ هزار  نفر در آستانه بیکاری/چه کسی این همه مجوز داده است؟
تجمع مغازه داران و توزیع کنندگان مواد غذایی شهر یاسوج در اعتراض به رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای/بیش از ۲ هزار  نفر در آستانه بیکاری/چه کسی این همه مجوز داده است؟
تعدادی از فروشگاه داران و فعالین حوزه پخش مواد غذایی در یاسوج با تجمع جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار رسیدگی به رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در این شهر و دیگر نقاط استان شدند.

در سال‌های اخیر با رشد و گسترش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای مختلف کهکیلویه و بویراحمد بویژه یاسوج مرکز استان روبه‌رو هستیم و البته در این سال‌ها گاه و بی‌گاه شاهد انتقاد متولیان بازار از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و حتی نماینده عالی دولت در استان از روند فعالیت این فروشگاه‌ها بوده‌ایم.

بدون شک راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ رنجیرهای مزایایی از جمله جلوگیری از آلاینده‌ها و ترافیک و همچنین ایجاد اشتغال را به همراه دارد ولی نباید از تعطیلی صنف‌های کوچک نیز غافل بمانیم زیرا در این صورت روزی شاهد بیکار شدن افرادی زیادی به همین دلیل خواهیم بود.

در ماه های اخیر اما شاهد افزایش بسیار زیاد و غیر معمولی این فروشگاه ها در سطح شهر یاسوج بوده ایم. به طوری که از هر کوچه و خیابان و محله شهر یاسوج عبور کنیم شاهد وجود چند فروشگاه زنجیره ای هستیم.

به گزارش صبح دنا تعدادی از صاحبان فروشگاه های مواد غذایی و همچنین فعالین حوزه پخش مرکز استان و دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در تجمعی اعتراض خود را به رشد بی رویه فروشگاه های زنجیره ای در استان و به خصوص شهر یاسوج اعلام کردند.

یکی از نمایندگان این صنف در گفتگو با صبح دنا از وجود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واحد صنفی حوزه فروشگاه های مواد غذایی در شهر یاسوج خبر داد و گفت:متاسفانه سراسر شهر را شعبه های بسیار زیاد فروشگاه های زنجیره ای گرفته اند و جوانانی که در این صنف مشغول به کار هستند در آستانه بیکاری قرار دارند.

وی گفت:بیش از ۷۰ الی ۸۰ فروشگاه زنجیره ای در شهر یاسوج تاسیس شده که عملا عرصه را بر فعالیت واحد های صنفی کوچکتر تنگ کرده و بسیاری از جوانان شهر در آستانه بیکاری هستند.

یکی دیگر از فروشگاه داران یاسوج گفت: بسیاری از این فروشگاه های زنجیره ای به وسیله تبانی با شرکت های تولیدی نرخ اجناس را بالا درج کرده و بعد از ارائه درصد بالایی از تخفیف و تبلیغات وسیع مشتری را جذب میکنند. غافل از آنکه همان جنس را با قیمت پایین تر در فروشگاه های عادی عرضه می کنیم.

یکی از نمایندگان شرکت های پخش مواد غذایی نیز گفت:در استان های دیگر اگر فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد، از آن طرف نیز کارخانه های تولیدی هم فعال هستند و بسیاری از جوانان در کارخانه ها مشغول به کار هستند.

وی گفت:در استان ما هیچ واحد تولیدی فعال نیست و ما مجبور به فعالیت در حوزه پخش و فروش هستیم.اما با این شرایط موجود و بیشتر شدن فروشگاه های زنجیره ای این کار هم از ما گرفته می شود.

نکته جالبی که در این تجمع افراد حاضر عنوان می کردند این بود که مسئولان صنف اعلام کرده اند که هیچ گونه مجوزی برای فعالیت این فروشگاه های زنجیره ای صادر نکرده اند.

باید دید سازمان های مربوطه و همچنین استاندار که نماینده ارشد دولت در استان است چه پاسخی برای دغدغه این جوانان و هزاران نفر دیگر از مردم استان برای این افسار گسیختگی تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در استان و بخصوص شهر یاسوج دارند.