به مناسبت روز جوان/به قلم محمدجواد درخشان
به مناسبت روز جوان/به قلم محمدجواد درخشان

به قلم محمدجواد درخشان؛دبیر مجمع متخصصین و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد؛ ضمن تبریک میلاد با سعادت رعنا جوان اباعبدالله الحسین علیه السلام ،حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان افزود: بدون هیچ تردیدی امروزه در جوامع درحال توسعه، حضور نخبگان در رأس امور بخش‌های مختلف کشور های مختلف خودنمایی می‌کند. وی اذعان داشت […]

به قلم محمدجواد درخشان؛دبیر مجمع متخصصین و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد؛ ضمن تبریک میلاد با سعادت
رعنا جوان اباعبدالله الحسین علیه السلام ،حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان افزود: بدون هیچ تردیدی امروزه در جوامع درحال توسعه، حضور نخبگان در رأس امور بخش‌های مختلف کشور های مختلف خودنمایی می‌کند.

وی اذعان داشت ، توجه به ظهور افرادی نواندیش و ایده‌پرداز جدید به عنوان نخبگان نسل جدید آشنا به علوم و فنون روز امر غیرقابل انکاری است و این مسأله در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و سیاسی و … و علی‌الخصوص مدیریتی نمود پیدا می‌کند.

دبیر مجمع متخصصین و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:
انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان بزرگترین حامی عدالت و آزادی‌خواهی، الگوی کشورهای اسلامی در این زمینه بوده است و با تکیه بر این نخبگان، مرزهای علم و دانش را درنوردیده و زمینه‌های مختلف توانمندی خود را به دنیا نشان داده است.

هر جوان نخبه قطعا پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

محمدجواد درخشان  ضمن انتقاد شدید از عدم توجه به ظرفیت نسل سوم و چهارم انقلاب و عدم حمایت برخی مسئولان و خواص جامعه از پتانسیل های نخبگان جوان اشاره داشت؛

نکته قابل اعتنا در سال‌های اخیر، عدم اعتماد و عدم توجه برخی خواص جامعه به تمامی پتانسیل‌های متخصصین و نخبگان جوان تأثیرگذار موجود در کشور است،این ایده که تنها نسل‌های اول و دوم انقلاب توانایی حفظ و حراست از کیان کشور را دارند.

عدم توجه به ظرفیت عظیم نسل سوم برای مدیریت بخش‌های مختلف جامعه، تفکر انحصارطلبانه خطرناکی را پدید می‌آورد که منجر به پدیده فرار مغزها می‌گردد و کشور را در آینده جهت حضور مقتدرانه در دنیا محدود می‌کند،با توجه به اینکه همین عناوین مسائل بارها توسط مقام معظم رهبری عزیز گوشزد شده و از مسئولان نظام خواسته شده شایسته‌سالاری، تعهد، اخلاص، علم و تخصص نسل سوم را مد نظر قرار دهند.

از اتکاء به حزب سالاری و گروه سالاری پرهیز نمایند، ولی متأسفانه هنوز شاهد عدم اعتماد به نخبگان نسل جدید و تکیه بر علوم مدیریتی قدیمی در امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم.

دبیر مجمع متخصصین و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: انگار یادمان رفته است که سال‌ها مبارزه، ایثار، شهادت و سازندگی را نخبگانی انجام دادند که در زمان خود جوانان برومند این سرزمین بودند.

 

آن روزها امام(ره) عرصه را برای بروز توانمندی‌های نخبگان جوان کشور در جنگ سخت تسلیحاتی، سازندگی، عمرانی و … باز گذاشت و به آن‌ها اعتماد کرد و چه سرافرازانه از این امتحان بیرون آمدند، آن روز امام(ره) فرمودند: “سربازان اصلی این انقلاب در گهواره‌ها هستند” و اکنون آن کودکان، سربازان آماده نبرد و خدمت کشورند.

او اذعان داشت:امروزه مکلف بر مسئولان نظام است که به هوش باشند با عمل به رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری امام خامنه ای(حفظه الله) حامی همه جانبه ی جوانان متخصص و نخبه ی این مرز و بوم باشند .

دبیر مجمع متخصصین و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:
تمامی رشادت‌ها و جانفشانی‌های جوانان انقلابی در نخبگان سوم و چهارم در جنگ نرم تداعی یافته است.

عدم توجه به تخصص و توانمندی آنان در جنگ فضای مجازی و دور کردن آن‌ها از سیستم مدیریتی کشور سبب می‌شود دشمن به اهداف پلید خود در این کشور نزدیک شود؛مسلم است لازمه جنگ نرم، داشتن تخصص، آشنا بودن به علم روز و داشتن روحیه و توان مبارزه است که در نخبگان جوان کشورمان وجود دارد.

وی افزود:عملکرد نخبگان جوان در راه رسیدن به علوم جدید و به روز نظیر نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای، علوم ماهواره و فضا و … و نسبت به پیشین و گذشته بسیار مشهود و قابل تقدیر است، اما عدم حضور پررنگ نخبگان در سیستم مدیریتی، یک خلاء غیرقابل انکاری را در پیوند دو مقوله علم و عمل نشان می‌دهد.

مطمئناً توجه دقیق مسئولان انقلابی و دلسوز نظام، به‌خصوص دولت جوان و خدمت گزار آینده به این امر در راستای آینده‌نگری و بصیرت مقام معظم رهبری در نامگذاری‌های سالیانه، چون “نوآوری و شکوفایی”، “همت و کار مضاعف”، “جهاد اقتصادی” و … خواهد بود.

امروز در سال ۱۴۰۰ ما برای امر مهمی چون تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نیازمند توانایی نخبگان علمی، سیاسی و … نسل های جوان هستیم تا در جهت فتح قله‌های افتخار در جنگ نرم نیز پیروز و سرافراز خارج شویم.