مادر ستونی که نمی لرزد، مادران استوار در زلزله / زنان سی سختی و بحران زلزله
مادر ستونی که نمی لرزد، مادران استوار در زلزله / زنان سی سختی و بحران زلزله
صبح دنا، مینو آریانفر- زنان با توجه به شرایط، نیازها ویژگی‌های خاصی که دارند در بحران ها جزءگروه‌های آسیب پذیرجامعه هستند،که در آن زمان با مسائل، مشکلات و موانع متعددی مواجه اند.

به گزارش صبح دنا، برهمین اساس وقوع یک سانحه طبیعی مانند زلزله ناخودآگاه برمیزان این مشکلات می‌افزاید و زنان را از لحاظ روحی و جسمی به شدت تحت تاثیرقرار می دهد، در نتیجه حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی مناسب از زنان و آگاهی از شیوه‌های مناسب مدیریت در رفع نیازهای آنان می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های وارده به زنان در هنگام بروز حوادث طبیعی شود.

در چنین شرایطی معمولا زنان بیشتر از مردان آسیب می بینند ، بسیاری از زنان به دلیل وجود سنت‌های حاکم بر منطقه، و محدودیت‌های فرهنگی و ممنوعیت‌های اجتماعی در برآورده کردن نیازهای خود با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. گاهی نیز زنان باردار و شیرده در بحران ها به دلیل عدم دسترسی به مواد خوراکی دچار سوء تغذیه و کمبود آهن می شوند ودر مقابل درچنین حوادثی مردان بهتر می تواندد به غذا دسترسی پیدا کنند، در نتیجه مادران به دلیل نقش اجتماعی و مسئولیت نگهداری از فرزندان و وگاها افراد سالخورده به عنوان مراقبان خانواده معمولا به میزان بیشتری قربانی حوادث طبیعی می‌شوند.

زنان به دلیل داشتن روحیه حساس معمولا درزمان وقوع زلزله به دلیل شوک وارده و اثرات روحی روانی متاثرازاسکان موقت دچار آسیب های روحی روانی می شوند.

نیازهای ویژه‌ای مانند پوشاک، نیازهای بهداشت عمومی، آرایشی و بهداشتی و نیازهای مادران باردار و شیرده باید مورد توجه امدادگران قرار گیرد و رفع این نیازها در تامین آرامش روانی زنان پس از وقوع حادثه بسیار مهم است.

با این مقدمه در زلزله ۶/۵ ریشتری شب ۲۹ بهمن ۹۹ زنان سیسختی که خود همیشه درتامین مایحتاج و رفع نیاز ها و اقتصاد خانواده نقش بسیارمهمی را ایفا می کنند و درهمه دوره های زندگی پا به پای مرد زندگیشان حرکت می کنند تا چرخ زندگیشان را بچرخانند باز هم توانایی خود را در این برهه نشان دادند.

مردم سیسخت اغلب شغلشان کشاورزی ، باغداری و پرورش زنبورعسل ، ماهی و قارچ است ، سی سختی ها مردمی خود کفا در تامین مایحتاج خود هستند زنان ، نان می پزند ، میوه خشک ، کشمش و آلو و لواشک ، شیره انگور درست می کنند ،مرغ و غاز و بوقلمون پرورش می دهند.

زندگی عشیره ای و سنتی زنان کهگیلویه وبویراحمد را آنچنان مقاوم ساخته که در برابر بحران ها بتوانند حتی قوی تر از مردها چرخ زندگی را محکم نگه دارند، زنان سیسخت در این بحران زلزله اگر چه تمام رویاها و خاطرات چهار گوشه زندگی شان برسرشان آوار شد اما استوار و محکم همچون دنا ایستانده اند ، همان زنانی که در حادثه سقوط هواپپیمای ای تی آر تهران – یاسوج امداد رسانیشان مثال زدنی شد، وشهرتی جهانی پیدا کرد. همان زنانی که نان و غذا می پختن کمشش و آلو و خرما بسته بندی می کردند تا با شیرین کردن دهان امدادگران و خانواده های حادثه دیدگان ذره ای از تلخی حادثه سقوط هواپیما را بکاهند.

زنان سیسخت از همان ساعات اولیه پس از حادثه اگر چه دمای زیر صفر درجه دنا را تحمل می کردند، اگر چه دانه های برف کوهی از غم شد برسر چادر هایشان نشست ، اما با این وجود شعله های گرم امیدشان دانه های برف را آب کرد و شروع به ساختن دوباره خانه خود کردند ، وسایل قابل استفاده جا مانده از حادثه را جمع ، چادرهایشان را برپا ، و برزخم های همسر و فرزندانشان مرهم گذاشتند، آنها خدا را شاکرهستند که خود و خانواده هاشان سالمند، میگویند زندگی را دوباره می سازند.

همانند همان روزهای قبل فضای آرامی را ایجاد کردند ، نان و غذا پختن ،هوای همسایه هاشان را داشتند ،زنان سالمند همچنان با دعا و نیایش آسیب دیدگان و زنان جوان را روحیه بخشیدند.

پس از حادثه زلزله سیخت که اکنون ۱۰ روز از آن می گذرد ، تعداد زیادی از مسئولین کشوری و لشکری ، خیرین به این منطقه سفر و از نزدیک وضعیت را رسیدگی نمودند ، امدادرسانی های زیادی از سراسر ایران ارسال شد ، اقلام امدادی بین حادثه دیدگان توزیع و اسکان موقت انجام شد. نیروهای هلال احمر و سپاه و بسیج و مردم و….. پای کاراند تا دوباره خانه های مردم را بسازند ، استاندار در کنار زلزله زدگان ماند تا به آنها قوت قلب دهد.

با این وجود باز هم مردم سی سخت شرایط دشواری را تجربه می کنند، به دلیل دمای پایین هوا چادر جوابگوی نیازآنها نیست، کودکان و سالمندان نیاز مبرم به کانکس دارند.

بررسی وضعیت زنان و کودکان آسیب دیده سی سخت زلزله زده

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری نیز به همراه مددکارانی از سازمان بهزیستی و علوم پزشکی با زنان و کودکان آسیب دیده و مصدوم از زلزله سی سخت دیدار کرد و از نزدیک وضعیت آنان را بررسی کرد.

نادیا صداقت در این دیدارها ضمن بررسی آخرین وضعیت زنان و کودکان مصدوم و آسیب دیده اظهارکرد: کودکان به لحاظ سنی، آسیب پذیرتر هستند و نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند، برهمین اساس، تیم های مددکاری سازمان بهزیستی از ابتدای وقوع زلزله در شهر سی سخت مستقر هستند.


وی در این بازدیدها اظهار امیدواری کرد؛ با تلاش همه ارگان ها و سازمان های مسئول و نیکوکاران و خیرین در سراسر کشور هر چه سریعتر بتوانیم وضعیت با ثباتی در سی سخت برقرار کنیم.

صداقت در این بازدیدها با همیاری سازمان مردم نهاد سبز قلم و مددکاران بهزیستی، ملزومات بهداشتی و اولیه را به زنان و کودکان آسیب دیده اهدا کرد.
مدیرکل امورزنان و خانواده از هماهنگی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این زمینه خبر داد و بیان کرد: امیدواریم فعالان حوزه کودک و خانواده سراسر کشور در امدادرسانی و برآوردن نیازهای اولیه خانوارهای آسیب دیده سی سخت، به همیاری با ارگان های مسئول و سمن های فعال بیشتر ورود کنند.