گلایه مردم سی‌سخت از روند امداد رسانی/نیاز به چادر، وسیله گرمایشی و غذا
گلایه مردم سی‌سخت از روند امداد رسانی/نیاز به چادر، وسیله گرمایشی و غذا
مردم زلزله زده شهر سی سخت نیاز اساسی به چادر برای اسکان دارند. به گفته آنها تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز برای اسکان کاری صورت نگرفته است و مسئولان می خواهند مردم را در کمپ و اردوگاه اسکان بدهند، بدون اینکه به شیوع بیماری کرونا توجه کرده باشند.

صبح دنا_ظهر ۳۰بهمن در برف شدید به همراه تیم تحریریه از جاده های پرپیچ و خم عبور کرده و به شهر سی سخت می رسیم.

وضعیت تخریب خانه ها شدیدتر از تصورات است و مردم آواره شده در کوچه های سرد و یخ  به سراغ مردم می رویم تا وضع آنان را جویا شویم.

جهانبین مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان نیز به خبرنگار صبح دنا گفت توزیع چادر در سالن ورزشی شروع شده است.

بعد از صحبت با مدیرعامل جمعیت هلال احمر به سالن ورزشی مراجعه کرده و در آنجا متوجه شدیم که توزیع چادرها به صورت نامنظم صورت میپذیرد و ازدحام جمعیت مشکلات دوچندانی ایجاد کرده است به همین علت مسئولان جمعیت هلال احمر در آنجا اعلام کردند که چادر ها را به درب خانه های مردم شهر سیسخت خواهند برد و به آنها تحویل می‌دهند.

این بی نظمی در توزیع چادرها باعث شده است که بسیاری از مردم شهر سیسخت که در محوطه سالن حضور دارند از نحوه توزیع گلایه مند باشند.

پس از دقایقی یک دستگاه  کامیونت حاوی چادرهای هلال احمر به سمت مناطق آسیب دیده شهر سی سخت حرکت کرد.

با تیم اعزامی صبح دنا پشت سر این کامیونت راه افتادیم تا از نحوه توزیع چادر ها بین مردم زلزله زده سیسخت گزارش تهیه کنیم.

پس از چند دقیقه کامیونت چادرهای هلال احمر به خیابانی از شهر سی سخت که بر اساس گزارشات بیشترین آسیب را از این زلزله متحمل شده وارد شد و بعد از توقف بسیاری از مردم به سوی این کامیونت رفته و درخواست چادر کردند.

امدادگران هلال احمر نیز چه ساعتی قبل با چنین تجمعاتی مواجه شده بودند از مردم خواستند تا به حال خانه های خود برگشته و چادرها را درب منزل تحویل بگیرند.

اما مردم که از شرایط وجود آمده در توزیع چادر و سودجویی برخی افراد به ستوه آمده بودند درب کامیونت را باز کرده و بسیاری از چادرها را برداشته و به خانه‌های خود بردند.

یکی دیگر از اهالی این خیابان به خبرنگار صبح دنا گفت: از امروز صبح به ما گفتند که به فرمانداری مراجعه کنید. وقتی به فرمانداری رسیدیم گفتند هلال احمر در سالن ورزشی در حال توضیح چادر است.

وی ادامه داد: وقتی به سالن ورزشی مراجعه کردیم با صفی بسیار  طویل مراجعه مواجه شدیم که احتمالا افراد حاضر اغلب غریبه و غیربومی بودند.

این شهروند سی سختی گفت: بیایید به زندگی مردم سیسخت نگاه کنید ببینید به چه وضعی افتادند از دیشب تا الان هیچکس به ما سرکشی نکرده است.

مغازه ها و نانوایی ها تعطیل هستند و گاز شهر تا الان قطع بوده است.

خبرنگار صبح دنا از وی پرسید الان نیاز اساسی شما چیست؟ که این شهروند در پاسخ گفت: ما فقط یک چادر می‌خواهیم که در این شرایط سخت سرپوشی داشته باشیم.

یکی دیگر از مردم سیسخت که تیم خبری صبح دنا را به خانه نیمه تخریب شده خود دعوت کرده و خسارات زلزله دیشب را نشان می داد گفت: از دیشب ساعت ده زلزله آمد تا الان در همین وضعیت بوده و ناچار در این برف و سرما بیرون از خانه مستقر شدیم و برخی مسئولان به خانه‌های ما آمده و وعده دادند که به زودی چادر به در خانه هایتان خواهیم آورد.

وی گفت: تا الان چیزی به نام چادر برای ما نیاورده اند انتظار داریم که اگر کمکی هم هست به افراد مستحق برسد و به کسانی که آسیب ندیده‌اند و الان در صف اول برای دریافت کمک هستند.

این شهروند نیاز اساسی خود و خانواده‌اش را چادر اعلام کرده و گفت: با توجه به بسته شدن مغازه ها و نانوایی ها برای تهیه غذا در مضیقه هستیم.

لازم به ذکر است، خسارت به منازل و مدارس فرسوده بسیار بیشتر از خانه های نوساز تر بوده است.

ضمن این که برخی از گروه های جهادی دست به کار شده و اقلام خوراکی را به مردم سیسخت می رسانند.