هادی سینایی_حفظ محیط زیست مسئله ای تجملاتی و سیاسی نیست ،زیبنده هم نیست نامزدهای انتخاباتی همه مسائل کشور را به سیاست گره بزنند.
ما ضمن اعتقاد به حفظ محیط زیست معتقدیم ،نباید این پروژه تعطیل شود بلکه باید مسائل زیست محیطی آن درحین اجرا مورد توجه و رعایت قرار گیرد .همانگونه که نخستین مجوز مشروط ( ۱۳ بندی با نظارت حین انجام کار )را این اداره صادر کرد.
در ادامه کش و قوس های مربوط به مشکلات زیست محیطی جاده یاسوج به سی سخت ،هادی سینایی فعال محیط زیستی در سومین یاداشت خود و در واکنش به اظهار نظر نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم آورده است؛
در طبیعت دوستی و بهرمندی مردم شهر سی سخت از جاده ایمن شک و بحثی نیست ، از طرفی هم ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خود اجازه نادیده گرفتن هزینه های انجام شده تا به امروز را نمی دهد ، این اداره بدنبال حذف مسئله نیست ،بلکه بدنبال نحوه صحیح اجراست .
امروزه دو کلمه «توسعه پایدار و پیوست زیست محیطی »بارهای بار به گوش ما خورده است ، اگر بخواهیم اجمالا به معنی این دو کلمه بپردازیم خواهیم دید که ؛ توسعه پایدار توسعه ای است ؛ که نه تنها برای طبیعت مضر نیست بلکه به یاری آن هم می آید ، در حقیقت با ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست به جنبه های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می کند.
در تعریف پیوست (ارزیابی ) زیست محیطی هم آمده است : فعالیتی که بمنظور شناسائی و پیش بینی اثرات یک پروژه ،حین اجرا و بعداز اجرا بر روی محیط زیست دارد.
با کنار هم قرار دادن این دو مولفه خواهیم دید که ،محیط زیست وظیفه دارد ؛در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلو گیری کند زیرا ، اجرای طرح ها بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی آن ، خیانت به مردم و نسل آینده است.
پس محیط زیست مخالف توسعه و جاده ایمن نیست بلکه ، توسعه پایدار را حق مردم می داند و قاطعانه تلاش می کند مانع از تکرار اشتباهات گذشته بشری شود، تا توسعه ای همه جانبه و متوازن رقم بخورد.
در تعریف جاده ایمن با مسئولیت مدنی وزارت راه و شهرسازی بعنوان یکی از متولیان و محافظین جاده و راه آمده است :جاده ایمن جاده ای است که ۴ تکلیف داشته باشد.
یکم :تکلیف به نصب ابزارهای کنترل عبور و مرور و استاندارد ایمنی
دوم :تکلیف به نصب علائم هشدار دهنده در مسیرها
سوم :تکلیف به نصب حفاظهای مربوط به افراد پیاده و حیات وحش
چهارم : تکلیف به رعایت ایمنی در استفاده وسائط نقلیه
در این تعاریف و مسئولیت ها هیچ گاه به عرض جاده (یک باند تا چهار باند )و پهنای باند آن اشاره ای نشده است .پس مسئولین اداره راه توجه داشته باشند ،ایمنی جاده ربطی به پهنای باند و عرض جاده ندارد.
اما روی سخن آخرم با عزیزان دل و قابل احترام ،نامزدهای یازدهمین مجلس شورای اسلامی است ؛خوب است بدانید، همانگونه که رهبر عزیز وفرزانه فرمودند ،مسئله محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت این حزب یا آن حزب نیست ، پس زیبنده شما عزیزان هم نیست که مسائل کشور را به سیاست گره می زنید .نیک است بسپارید به اهل فن،
عزیزان دلم ؛ شما استاد مائید ، اما برای خودم مرور می کنم که : بنا به اصل ۵۰ قانون اساسی ما درقبال حفظ محیط زیست مسئولیم . در استان نه تعهد ملی (مناطق حفاظت شده ) بلکه تعهد بین المللی (ذخیره گاه ) داریم.
به خود یاد آور می شوم که : کهگیلویه و بوراحمد در کشور رتبه نخست فرسایش خاک( ۲۵ تن در هکتار ) را دارد.
به خود یاد آورم می شوم که :هر درخت بلوط سالانه ۶۰ تن گرد و غبار را در خود رسوب می دهد و بوسیله برگ ها فیلتر می کند .ارزش هر گونه درخت بلوط بواسطه داشتن ریشه های ۹ متری فرورفته در خاک برای ذخیره سازی آب ۶ برابر چوب آن است.
منابع آبی که ۱۴۰ درصد آن را مصرف کرده ایم و حداکثر مجاز به استفاده از ۶۰ درصدش بوده ایم.
اگر بلوط حذف شود زیستگاه سنجاب حذف خواهد شده ،با حذف یک عنصر مابقی نیز تهدید می شوند.
پس فارغ از همه ی هیاهو ها حق دفاع از بلوط را برای خود محفوظ می دانیم .
در صورت امکان ،مکان کاشت گونه های زالزالک ،کیکم و بنه را هم به ما نشان بدهید .
- تهیه خبر : رضا ناظری
الهی
تاریخ : 25 - بهمن - 1399اتفاقا فعالان سیاسی و اجتماعی نظرات کارشناسانه و خوبی ارائه دادند و کار خیلی خوبی کردند موضع گرفتند… ضمن اینکه بر اساس مستندات رسمی و مصاحبه کارشناسان که از قبل هم وجود داشت توقف این پروژه کار جالبی نبود. کلی از وقت مسئولان و فعالان بویراحمد و دنا و بویژه مردم شریف سی سخت گرفته شد که بهتر است چنین مواردی تکرار نشه…جواب تلفات جاده ای را کی باید بده؟! اینکه بعضی سازمان ها قبلا مجوز بدن و ناگهانی یک پروژه را متوقف کنند کار جالبی نبود… در کل کشور حتی جنگل های شمال هم جاده احداث میشه اما با کمترین تخریب و…
علی
تاریخ : 25 - بهمن - 1399بفرمائید شما اهل فن هستید!
پس چرا راهکار نمیدین اهل فن ها،چرا این همه هیاهو به پا کردین
رضایی
تاریخ : 25 - بهمن - 1399فکر کنم نامزدهای محترم انتخاباتی هم همین رو گفتن که کار کارشناسی صورت پذیرد به طوری که هم به محیط زیست آسیب نرسد و هم حق مردم شهید پرور سی سخت ادا شود،
نگارنده محترم کلا این چند روز خیلی فعال شدی،مگه قول پست جدیدی بهتون دادن،
این متن ها رو کی بدست میرسونه خودتون که…
حمید زابلی نژاد
تاریخ : 25 - بهمن - 1399همه ما دوستدار محیط زیست هستیم همانطور که در هرجای استان جنگلها آتش میگرفتند مردم در مهار آتش فداکاریها کردند و خودم دیدم که چند نفر از بچه های سیسخت با ماشین و وسایل شخصی خودشان در مهار آتشسوزی کوههای خاییز شرکت کردند
از همه دوست داران محیط زیست خواهش میکنم در خصوص احداث و ادامه کار جاده سیسخت یاسوج سنگ اندازی نکنند
در طول تاریخ مردم سیسخت توانسته اند از سخت ترین بهرانها عبور کنند و کاری نشود که درصورتی که از اجرای پروژه جلوگیری شود مردم را به تقابل با محیط زیست نکشانند
اگر زیاد نگران محیط زیست هستید و غرض ورزی در کار نیست از جلوگیری از آفت زدن بلوطها هم جلوگیری کنید
آمار فوتیهای همین جاده کنونی چند ده نفر بوده
آیا داغدار شدن خانواده ای بخاطر عدم داشتن جاده حداقلی برایتان غم انگیز تراست یا قطع چند درخت بلوط که آن هم همین مردم میتوانند با غرس و کاشت درختان دیگر
چشم انداز زیبایی و بهتری بوجود بیاورند
پس نگاهمان را مرور کنیم که اولویت پیشرفت و آبادانی و جلوگیری از فاجعه بیشتر مهم است یا قطع چند درخت
تفکر ساعتی افضل من عبادت سنتی یعنی یک ساعت فکر کردن بالاتر از شصت سال عبادت است
حمید زابلی نژاد
تاریخ : 26 - بهمن - 1399پیام ارسال شد
فلانی
تاریخ : 26 - بهمن - 1399خود شما مسئله مهم توسعه زیر ساخت های ارتباطی و گردشگری را به مسائل سیاسی کدام گروه گرهزده اید؟ و از کدام گروه سیاسی خطدهی میشوید؟
منصوری
تاریخ : 26 - بهمن - 1399برادر محترم ،نامزدهای انتخاباتی که بد نگفتن،گفتن آقایون محیط زیستی بنشینید با کارشناسان راهکار بدین و براساس کار کارشناسی عمل کنید،یه پروژه ای که فقط ۳ کیلومتر از کارش باقی مانده چرا تعطیل بشود،کجای دنیا چنین کاری صورت گرفته اول مجوز دادین بعدش متوقف می کنید،لطفا برای خودشیرینی این کارا رو نکن، روزی یه چیزی میزنی سایت ها .
آرتا
تاریخ : 3 - آذر - 1402ایشششش