تا کاوش کامل گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی اجازه آبگیری سد خرسان ۳ را ندهید
تا کاوش کامل گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی اجازه آبگیری سد خرسان ۳ را ندهید
فرماندار دنا در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از ضرورت حفاظت از میراث ماندگار چهار هزار و پانصد ساله محمودی تاکید کرد.

به گزارش صبح دنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری دنا پناهی گفت:گورستانی که میراث فرهنگی مردم این دیار و یکی از بزرگترین و غنی ترین گورستانهای کشف شده ایران است و تنها گورستان دوران ایلامیان در استان است نشان دهنده تمدن و هویت مردم این سرزمین است.

گورستانی که نشان دهنده ارتباطات مردم این دیار با شهر سوخته در شرق و بین النهرین در غرب است و قدمت آن بیش ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است باید کامل نجات بخشی آثار آن انجام گیرد.

در نشستی که مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری با فرماندار دنا داشت بر ضرورت حفاظت از میراث ماندگار ۴۵۰۰ساله تاکید کرد و اظهار داشت: بر این باوریم دنای سرافراز برگرفته از فرهنگ نامدار کهن شکوه و جلال خود را با تبادل معاملات فی مابین حکومت های قبل از اسلام در این دیار به یادگار گذاشته است.


نماینده عالی دولت در دنا گفت:این شهرستان دارای پتانسیل های خاص گردشگری،تفریحی همچون کوه گل،چشمه میشی،ماسوله کریک،غار ده شیخ،آبشار قلعه دختر ده شیخ،آبشار منج و میمند که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند و این خود نوید بخش قطب گردشگری بوده است.

پناهی گفت:یکی از دیگر پتانسیل های دنا صنایع دستی سادات محمودی که با دست بافت زنان فرهنگ دوست نماد و هویت گذشته سنتی که بعنوان تولید کننده فرهنگ برجسته ایران زمین نقش بسزایی در نقش نمای کشور و جهان داردنگذارید فرهنگ ۴۵۰۰ساله دنا در زیر آب سد مدفون گردد که در این خصوص نیازمند حمایت ویژه ای می باشد.

پناهی با اشاره به کوه کیخسرو گفت:در کوهپایه دنای سرافراز آثاری برگرفته از گورستان های قدیمی مشهور به گورستان لما،لهسواره،ده پایین که نماد دیرینه ایران زمین بوده که بیش از هر چیز باید از آن محافظت نمود.

فرماندار دنا اظهار داشت:در اجرای پروژه های عمرانی،اقتصادی باید طوری برنامه ریزی گردد که خدشه ای به این فرهنگ ۴۵۰۰ساله وارد نگردد و سد جدید در حال اجرا باید توسط میراث فرهنگی با برنامه ریزی دقیق انجام گیرد و نگذارند این آثار در زیر آب مدفون گردد.