زایمان در آب منسوخ شده است/ راهکارهایی برای انجام زایمان بی‌درد
زایمان در آب منسوخ شده است/ راهکارهایی برای انجام زایمان بی‌درد
یک فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان (پریناتولوژی) گفت: در کشور ما روش‌های زایمان بی‌دردی از طریق تزریق در مایع کانال نخاعی با زایمان‌های بی‌درد در کشورهای پیشرفته متفاوت است.

به گزارش صبح دنا به نقل از برنا؛ سال‌هاست که وزارت بهداشت و درمان برای ترویج زایمان طبیعی اقدامات تشویقی متعدد را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که هنوز اغلب زنان جامعه زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر با بررسی زندگی سلبریتی‌ها در دنیا مشاهده می‌شود که تمامی آنها با رغبت و با کمترین آسیب زایمان طبیعی انجام می‌دهند.

سزارین، ناجی جنین‌هایی است که نمی‌توانند فشارها را تحمل کنند

سولماز پیری، فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان (پریناتولوژی) درباره کم و کیف زایمان طبیعی و سزارین به خبرنگار گروه اجتماعی برنا گفت: پیش از پیشرفت پزشکی در بشر زایمان طبیعی یک روند خطرناک برای مادر و جنین محسوب می‌شد.

او افزود: طی کردن این مسیر  برای جنین دشوار است، چون با هر انقباض جریان خون جنین قطع شده و باز این انقباض تکرار می‌شود. اگر یک جنین خوب رشد کرده باشد، طبیعتا انقباض‌ها را تحمل می‌کند. هرچند اگر مادر به بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت و … مبتلا باشد جنین نیز در یک محیط مناسب رشد نکرده و وزنش کمتر یا بیشتر از حد طبیعی باشد، همچون یک جنین نرمال طاقت تحمل انقباض‌های رحم را در زایمان طبیعی ندارد و انقباض‌ها فشار بیش از حد را به جنین وارد می‌کند. به همین دلیل است که زایمان سزارین یک ناجی برای جنین‌هایی است که نمی‌توانند این فشارها را تحمل کنند.

درد زایمان کشنده نیست

پیری تاکید کرد: از سوی دیگر این انقباض‌ها برای مادر درد ایجاد می‌کند. هرچند درد زایمان به خودی خود کشنده نیست، اما در حین زایمان با عبور نوزاد از کانال پارگی‌هایی به دنبال دارد.

فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان گفت: در زایمان تمامی نوزادان با سر متولد نمی‌شوند، بلکه برخی از نوزادان با پا متولد شده که مشکلاتی برای سلامت مادر و جنین به دنبال دارد در این وضعیت باید از  زایمان سزارین استفاده کرد.

بیشتر مادران توانایی زایمان طبیعی را دارند

به گفته این پزشک زنان و زایمان بیشتر مادران توانایی زایمان طبیعی را دارند. در دنیا پیشرفته امروز برای حل تمامی مشکلات راه حل وجود دارد.

راهکارهایی برای انجام زایمان بی‌درد

پیری افزود: در روند زایمان طبیعی راهکارهایی برای بی‌دردی زایمان وجود دارد. البته تمامی راهکارها تاثیرش صد در صد نیست.

به گفته او ارتقای آمار زایمان طبیعی در کشور یک اقدام متقابل بین گروه پزشکی و زنان است. زنان باردار باید تحمل و انتظاراتشان  واقعی باشد.

 این پزشک تصریح کرد: روش‌های بی‌دردی از فاز دوم زایمان آغاز می‌شود. در فاز بی‌درد به عنوان اپیدورال لازم است تا حداقل یک تیم بی‌هوشی بر سر زن باردار باشد. باز هم در روند زایمان فرد احساس انقباض را داشته اما درد به دنبال ندارد. این مقوله نیازمند امکانات فراوان است. هرچند این امکانات در برخی از بیمارستان‌های کشور وجود ندارد. باید یک متخصص بیهوشی 7-8 ساعت بر سر زائو حضور داشته باشد اما در کشور شاهد این اقدامات نیستم.

روش زایمان بی‌درد ایران با دیگر کشورهای متفاوت است

فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان (پریناتولوژی) گفت: در کشور ما روش‌های زایمان بی‌دردی از طریق تزریق در مایع کانال نخاعی با زایمان‌های بی‌درد در کشورهای پیشرفته متفاوت است. چرایی این مسئله را باید از متخصصان بیهوشی پرسید، چون کیفیت زایمان طبیعی و روند بیهوشی موضعی زن باردار و اقدامات انجام شده در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته متفاوت است. هرچند این مقوله با نارضایتی همراه است.

 پیری تصریح کرد: زایمان طبیعی باید بیشتر از سوی تیم مامایی تحت نظر قرار بگیرد تا ضربان قلب جنین کنترل بیشتری داشته باشد. این مقوله نیز یک مسئله است و این سوال مطرح بوده که آیا در کشور ما به آن سطح از مراقبت و امکانات دسترسی داریم یا خیر.

 90درصد عوارض زایمان طبیعی بعد از گذشت یکسال برطرف می‌شود

این متخصص زنان و زایمان درباره مضررات زایمان طبیعی همچون  افتادگی رحم، مثانه  و… گفت: در روند زایمان‌ها طبیعی، پارگی و افتادگی را شاهد هستیم اما اغلب در 90 درصد زنان بعد از گذشت یکسال از زایمان برطرف می‌شود. البته افراد در معرض افتادگی  رحم و مثانه نیز باید به عمل‌های جراحی بپردازند. خانم های باردار انتظاراتشان واقعی باشد.

 پیری تاکید کرد: در سطح کلان اینکه یک زن برای زایمان  تحت عمل و بیهوشی قرار نگیرد اهمیت دارد. حدود 800 سی سی و کمتر از یک لیتر خون در زایمان سزارین از بین می‌روند، اما در حین زایمان طبیعی  300 تا 500 سی سی خون خارج می‌شود. در زایمان طبیعی فرد خون کمتری از دست داد و سریعتر درمان می‌شود.

زایمان در آب منسوخ شده است

او با بیان اینکه در زایمان در آب به دلیل خروج مدفوع، آلودگی به مادر و جنین منتقل می‌شود، گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان این روش منسوخ است، البته در برخی از کشورها هنوز از این روش استفاده می‌شود. به هر حال نمی‌توان گفت که زایمان در آب نباید انجام شود.

پیری افزود: البته این نوع زایمان در بی دردی کمک می‌کند اما باید این مقوله را مدنظر داشت که استخرها ضدعفونی شده  و  احتمال آلودگی مادر و نوزاد به دلیل دفع مدفوع  وجود دارد.