ساده انگاری مقدمه بروز فاجعه انسانی کرونا را رقم می زند
ساده انگاری مقدمه بروز فاجعه انسانی کرونا را رقم می زند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد ساده‌انگاری، بی‌توجهی و روزمرگی در مقابله با بیماری کرونا شرایط را بحرانی کرده و امکان افزایش تلفات سنگین و سلب آرامش روحی و امنیت روانی مردم استان را فراهم می کند.

صبح دنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد ساده‌انگاری، بی‌توجهی و روزمرگی در مقابله با بیماری کرونا شرایط را بحرانی کرده و امکان افزایش تلفات سنگین و سلب آرامش روحی و امنیت روانی مردم استان را فراهم می کند.

حسین کلانتری روز شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: میانگین رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی در این استان ۸۵ درصد و در کشور ۷۷ درصد است.

وی عنوان کرد: زمانی می‌توان نسبت به کاهش شمار مبتلایان کرونا در استان ابراز امیدواری کرد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مردم به بالای ۹۰ درصد برسد.

وی افزود: با این وجود هنوز میانگین رعایت پروتکل ها در برخی اقشار و اصناف در استان پایین بوده و از جمله می توان به دفاتر پیشخوان ، پاساژها، ایستگاه‌ های مسافربری درون شهری و برون شهری اشاره کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد در شرایط کنونی هیچ یک از دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون شرکت توزیع نیروی برق ،آب و فاضلاب و شرکت گاز ، حق قطع انشعاب آب ، برق و گاز مدارس را ندارند.

کلانتری با اشاره به استقبال همه جانبه از پویش‌های مختلف در استان، عنوان کرد: پویشِ جدیدی در ارتباط با کمک به مدارس و دانش آموزان وجود دارد که می طلبد همه برای تحقق آن کمک کنند تا بتوان بخشی از مشکلات اساسیِ مدارس رفع شوند.

وی ابراز داشت: دغدغه‌ خانواده‌ ها در خصوص وضعیت بهداشتی مدارس به‌ حق است و باید دغدغه‌های آنها به روش‌های معقول، منطقی و مؤثر برطرف شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آموزش دانش‌آموزان در استان به صورت حضوری و مجازی بوده و از امروز کار با سامانه شاد، به طور رسمی آغاز شده است.

کلانتری ابراز داشت: می طلبد با مدیریت مناسب از بروز گسترش کرونا در روستاهای استان جلوگیری کرد که در این خصوص باید هماهنگی و همکاری همه جانبه میان دستگاه‌ها ، فرمانداری ‌ها ، دهیاری ها و شورا ها وجود داشته باشد و از ظرفیت پایگاه‌های بسیج و هلال احمر در روستاها و بخش‌ها بخوبی استفاده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پویش کمک های مومنانه سلامت به منظور بهبود ظرفیت سلامت و رفع نیازها در بخش آموزش و پرورش در استان اجرا می شود.

هادی زارع پور افزود: به ازای ۷۵۰ دانش آموز باید یک مراقب سلامت در استان وجود داشته باشد این در حالی است که در مجموع تنها ۸۳ مراقب سلامت در استان داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به تعداد دانش آموزان، تعداد مراقبان سلامت پایین‌تر از نرم استاندارد است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین در بخش نیروی خدماتی نیز نیاز به ۳۴۷ نیروی خدماتی در استان وجود دارد.

مجموع دانش آموزان استان ۱۶۶ هزار و ۸۵۹ نفر بوده که سه هزار و ۴۶ مدرسه به دانش آموزان خدمات آموزشی ارائه می‌کنند و ۹۰۰۲ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: حدود ۷ هزار نفر از ساکنان استان تاکنون به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده اند که بیشتر مبتلایان به ترتیب در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بوده اند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: شمار قربانیان ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۹۷ نفر رسیده که بیشترین تعداد فوتی در شهرستان بویراحمد با ۳۶ نفر فوتی، گچساران ۳۰ نفر، کهگیلویه ۱۶ نفر و دنا یک مورد فوتی بوده است.

وی افزود: از ابتدای زمان شیوع کرونا در استان ۷۶ هزار نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند و به طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مدت مذکور ۵ هزار و ۱۵ نفر در بیمارستان های استان بستری شده و تاکنون ۴ هزار و ۷۴۰ نفر ترخیص شده اند.

یزدان پناه ابراز داشت: هم اینک ۲۷۵ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری بوده که از این تعداد ۱۰۸ بیمار کرونایی قطعی و ۲۲ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

وی عنوان کرد: تعداد بهبود یافتگان کرونایی تا امروز در استان ۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای زمان شیوع کرونا تا امروز ۳۰ هزار و ۵۰۰ نمونه در استان گرفته شده و شاخص نمونه گیری در کشور ۱۱.۳ درصد و در استان ۲۳.۲ درصد بوده است.

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۴۱ سال بوده است.

بیشتر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد بدلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز این بیماری به سر می برند.