برگزاری کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان
برگزاری کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان
نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه های اداری در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری صبح دنا از واحد مرکزی خبر./، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی این استان با گلایه از عملکرد این کارگروه به تشریح اهمیت کارگروه صادرات غیرنفتی پرداخت و گفت: کارگروه صادرات غیرنفتی با هدف توسعه صادرات غیر نفتی ایجاد شده است و اهمیت آن در بیانات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در ابتدای سال مشخص شد.
جبار کیانی پور افزود: در تولید با نگاه صادراتی ظرفیت های خوبی در استان داریم.
وی گفت: ظرفیت های استان بسیار فراتر از آماری است که در کارگروه گزارش می دهیم صادرات استان روی ۳ تا ۵ میلیون دلار است در حالی که تا ۱۵ میلیون دلار می توانیم صادرات داشته باشیم در حالی که با استان بعد با ۱۵ میلیون دلار دنیایی از فاصله داریم در حالی که با همه ظرفیت ها تا یک میلیارد دلار هم مجال صادرات داریم.
کیانی پور افزود: چه اتفاقی در استان ما افتاده است، آخرین جلسه توسعه صادرات غیر نفتی کی بوده است، زمانی کارگروه مظلوم واقع شد که دبیرخانه آن به سازمان برنامه و بودجه سپرده شد، همان موقع گفتیم سازمان برنامه چه ربطی به این کارگروه دارد.
وی خطاب به استاندار ادامه داد:آقای استاندار، ظرف چهار سال گذشته صادرکننده های ما مظلوم واقع شده‌اند، روز صادرات هم ما از این افراد تجلیل نکردیم، باید در این چند سال صادرکنندگان‌نمونه معرفی می شدند تا حداقل استاندار محترم با یک دست مریزاد به آن‌ها انگیزه می‌داد.
کیانی‌پور گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های ما ظرف ۴ سال گذشته حتی روز ملی صادرات هم برگزار نشده‌است، باید صادر کنندگان نمونه را مورد تقدیر قرار می دادیم.
همه مصوبات گذشته ما فراموش شده است
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه چه ارتباطی با گروه صادرات غیرنفتی دارد که این کارگروه را به این سازمان واگذار کرده‌اند، هیچ خبری  از سند توسعه صادرات غیر نفتی استان نیست.
کیانی ادامه داد: باید مکانیزم خاصی برای صادرات محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن شناسایی ظرفیت‌های استان در این راستا، طراحی کنید.
رئیس اتاق یاسوج افزود: این کارگروه هر ۱۵ روز یکبار برگزار شود.
برگزاری نمایشگاه ها بر عهده  نمایشگاه های استان است
در ادامه این‌ نشست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم به تعیین تکلیف طرح های نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه ها بر عهده  نمایشگاه های استان است، امسال نمایشگاه تولیدات و ساخت داخل را در برنامه داریم و از مسئولان کشوری دعوت می شود و با توجه به شرایط کرونا برگزاری نمایشگاه ها باید ستاد استانی مدیریت کرونا این اجازه را بدهد.
خیلی از استان ها با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایشگاه هایی را برگزار می کنند
بابک درست مدیرعامل شرکت نمایشگاه های دائمی استان نیز گفت: تعلیق نمایشگاه ها ضرر های زیادی داشت چرا که ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این واسطه مشغول کار هستند که با شرایط به وجود آمده بیکار شده اند خیلی از استان ها با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایشگاه هایی را برگزار میکنند با رعایت پروتکل ها راه اندازی نمایشگاه ها  را در استان در دستور کار داریم.
فرماندار بویراحمد درادامه این نشست گفت: ما نمایشگاه واقعی در استان نداریم هر بار در شهر نمایشگاه داریم اعتراض اصناف را به دنبال دارد جنسی که در بازار هست و بازاری ما باید مالیات بدهد و ….در نمایشگاه نیز هست نمایشگاه باید به معمای واقعی در شهر یاسوج برگزار شود که اصناف ناراضی نباشند .
شرط اصلی راه اندازی نمایشگاه ها در استان  رعایت پروتکلهای بهداشتی است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: شرط اصلی راه اندازی نمایشگاه ها در استان  رعایت پروتکل های بهداشتی است که علوم پزشکی باید نظارت کامل داشته باشد، کرونا اکنون مزاحم خیلی از مسائل شده است اما چاره ای نداریم و باید فعالیت کنیم .
حسین کلانتری افزود: برخی از دستورکارهای جلسه باید قبل از برگزاری در اختیار اعضا قرار بگیرد که مسئول در اینجا اظهار نظر کارشناسی انجام دهد.
وی گفت: جلسه به جلسه باید به شکل عملیاتی باشد و بگوئیم نه اینجا بنشینیم سخنرانی کنیم، باید فرصت ها و تسهیلات ایجاد کنیم.
کلانتری ادامه داد: قدر شناس همه تولید کننده ها و صادر کننده هستیم، هرچقدر آفرایش تولید و افزایش صادرات داشته باشیم ما نیز حمایت هایمان را از آن واحد تولیدی افزایش می دهیم.
وی افزود: در کشور میزان پرداخت تسهیلات بانکی ما به مراتب بیشتر از میزان منابع ماست و در کشور اول هستیم، بانک های اینجا با دست گشاده با سرمایه گذاران و تولید کننده ها کار می کنند .
استاندار ادامه داد: اگر سه ماه دیگر صادرات غیرنفتی افزایش داشت باید قدردانی کنیم پش خیلی فرصت نداریم.
کلانتری تاکید کرد: مهمترین مسله کشور عملیاتی شدن راهبرد سال یعنی جهش تولید است که صادرات غیر نفتی ما باید افزایش پیدا کند و ما در استان کاری انجام دادیم و به دولت ارائه دادیم که دولت همان کار را به تمام وزرا ابلاغ کرد.
در پایان این‌نشست طی مراسمی و با اهدا تندیس و لوح سپاس از ۷ صادر کننده نمونه استان تقدیر شد.
شرکت‌های طبیعت زنده زنده (سینره)، زردبند، سپاهان موکت، سیمان مارگون، آسه، آریا پالایش دنا و ۷صادرکننده نمونه استان در سال ۱۳۹۸ بودند.
  • تهیه و تنظیم خبر :
  • منبع خبر : واحد مرکزی خبر