آبشار یاسوج، اصلی ترین جاذبه گردشگری
آبشار یاسوج، اصلی ترین جاذبه گردشگری
آبشار یاسوج از زیباترین آبشارهای ایران است که از دل چشمه‌های موجود در کوه‌های زاگرس جریان می‌یابد. باهم به دیدار این آبشار زیبا می‌رویم.

پایگاه خبری صبح دنا./

آبشار یاسوج از جاذبه‌های اصلی شهر یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد و از زیباترین آبشارهای ایران است که در فاصله ۲ کيلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال ياسوج واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از آب چشمه‌های موجود در كوه‌های زاگرس می‌جوشد. نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ از جلوه‌های زیبای آبشار یاسوج است‌. فصل‌های بهار، تابستان و پاییز در هرسال میزبان پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی است. منطقه‌ای که آبشار یاسوج در آن قرار دارد، دارای باغ‌هایی تازه، گل‌های خوش‌بو و آب و هوای طبیعی و سالم است.

آبشار بهرام بیگی از آبشارهای دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد است که در میان صخره‌های سنگی قرار گرفته و پس از آبشار مارگون واقع شده است. آبشار بن رود نیز پس از شهر سی سخت قرار گرفته و از آبشار توف‌شاه یا همان آبشار شاه و آبشار بن رود تشکیل شده  كه از چندین چشمه شکل گرفته و ۲۰ متر بلندی دارد و منطقه زیبایی را ایجاد کرده است.

آبشار یاسوج در انتهای تنگه‌ای قرار دارد که برای دست‌یابی به این آبشار لازم است مسیر حدود ۱۵۰ متر را داخل تنگه طی کرد. لوله‌هایی ضخیم از جنس فلز در مسیر گذاشته شده است و به‌خاطر اینکه گردشگران پای خود را داخل آب سرد رودخانه نکنند، می‌توانند از روی آن لوله‌ها رد شوند. این لوله‌ها باعث زشت جلوه دادن تنگه شده است. این تنگه شبیه به «تنگه واشی» در فیروزکوه است، ولی خیلی کوتاه‌تر از آن بوده که با پیمودن این مسیر آبشار پدیدار می‌شود. از به هم پیوستن چند چشمه در بالادست کوه‌ها این رودخانه به وجود آمده و دارای آبی زلال است.

به منظور تامین آب آشامیدنی یاسوج و آبیاری باغ‌های این منطقه از آب آبشار یاسوج استفاده می‌شود. پله فلزی در کنار آبشار درست شده که به‌وسیله آن می‌توان از آبشار بالا رفت. ناحیه بالای آبشار به‌وسیله درهای فلزی حصاربندی شده و دیگر نمی‌توان به ادامه مسیر رفت. احتمال می‌رود که این مناطق به سازمان منابع طبیعی یا سازمان آب و فاضلاب تعلق داشته باشد و شاید هم مالک خصوصی آن را برعهده گرفته باشد. تنگه و آبشار یاسوج در غیاب سازه‌های فلزی، لوله‌ها و پلکان آن نمای زیباتری به خود می‌گیرد. ولی این تاسیسات نه تنها باعث زیبایی منظره نشده بلکه چشم‌انداز منظره را زشت کرده است. حتی در تابستان نیز آب رودخانه بسیار سرد است و نمی‌توان پا را بیش از چند ثانیه در آن قرار داد.

  • تهیه خبر :
  • منبع خبر : پایگاه خبری صبح دنا