از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج از ۲۰ خرداد
از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج از ۲۰ خرداد
کهگیلویه و بویراحمد مدیر فرودگاه یاسوج گفت: طبق اعلام شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این فرودگاه از ۲۰ خرداد ماه از سر گرفته می شود

پایگاه خبری صبح دنا به نقل از ایسنا./«علی محسنیان»، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت پرواز های فرودگاه یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: بحران ناشی از کرونا در صنعت حمل و نقل بخصوص حمل و نقل هوایی در سطح ملی و بین المللی به شدت تاثیرگذار بوده و با رکود مواجه شد.

وی اظهارکرد: در فرودگاه‌های مختلف بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پروازها کاهش پیدا کرده اند و حتی پروازهای فرودگاه‌های کوچک نیز کامل لغو شدند.

مدیر فرودگاه یاسوج خاطرنشان کرد: فرودگاه یاسوج بی تاثیر از وضعیت کرونایی نبوده و از همان ابتدا شیوع بیماری کروناویروس پروازهای این فرودگاه همچون سایر پروازها لغو شد.

محسنیان تصریح کرد: طبق اعلام شرکت هواپیمایی ماهان از ۲۰ خرداد ماه مجددا پروازهای فرودگاه یاسوج مثل قبل از شیوع کرونا، از سر گرفته می شود اما پیگیر هستیم که در صورت امکان روز و ساعت پروازهای این فرودگاه را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: خودمان هم قبول داریم که روز و ساعت پروازهای فرودگاه یاسوج مناسب نیست البته ایرلاینها زمان و روز پروازها را برنامه ریزی می کنند.

مدیر فرودگاه یاسوج در خصوص افزایش پروازهای این فرودگاه عنوان کرد: پیگیری‌ها و رایزنی‌های مستمری با شرکت های هواپیمایی از جمله هما، آتا و تابان برای افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج انجام داده ایم اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

محسنیان تاکید کرد: برقراری، استمرار و توسعه پروازهای فرودگاه‌های مناطق کمتر توسعه یافته، یک مساله فرا فرودگاهی است.

وی گفت: فرودگاه یاسوج در حال حاضر همه زیرساخت‌ها و امکانات استاندارد و متناسب عملیاتی را برای برقراری پرواز در اختیار دارد اما نیازمند پیگیری، رایزنی و چانه زنی مسئولان عالی استان و نمایندگان استان در مجلس با ایرلاین‌ها جهت راه اندازی پروازهای جدید هستیم.

مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: در صورت تغییر زمان پروازهای این فرودگاه از سوی شرکت هواپیمایی ماهان از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین زیرساخت‌های هر منطقه ای برای رسیدن به توسعه و جذب سرمایه گذاری وجود یک فرودگاه مجهز و ایمن است که این امر در استان کهگیلویه و بویراحمد با چالش هایی مواجه شده است.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه های سفر خرداد ماه سال ۷۳رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که در طول این سالها فرودگاه یاسوج مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت تا توانست به برخی تجهیزات مورد نیاز مجهز شود و موانع پروازی را از سد راه خود بردارد.

۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و پروازهای این فرودگاه تعطیل شد.

در حالی که انتظار می رفت فرودگاه یاسوج پس از این سانحه برای ماه‌ها و شاید سال‌ها تعطیل شود با پیگیری مسئولان پس از ۷۷ روز از سانحه، پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.

شرکت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعکس در این فرودگاه برقرار کرد اما پس از چند روز پروازها به دلایلی از جمله تاثیر روانی سانحه سقوط هواپیما و آنچه شرکت آتا مشکلات حقوقی نامید تعطیل شد و شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت.

بعداز رفتن شرکت هواپیمایی آتا و پس از کش و قوس های فراوان و بیش از ۱۱ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنی ها و هماهنگی های انجام شده از سوی مسئولان اجرایی ۲۱ دی ماه ۹۷ نخستین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی ماهان در این فرودگاه انجام شد.

شرکت ماهان هم اکنون در هفته دو پرواز به فرودگاه یاسوج دارد که بعلت کم بودن پروازها موجب نارضایتی مردم شده است. مسئولان در اولین روز پرواز هواپیمای ماهان از پیگیری برای فعالیت شرکت هواپیمایی قشم ایر در فرودگاه یاسوج خبر داد اما تاکنون این وعده نیز به سرانجام نرسید خبری از قشم ایر نشده است.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران -یاسوج و برعکس ندارد .افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج نیاز به تلاش و پیگیری بیشتر مسئولان استانی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و کشوری، مردم استان به عنوان یک مطالبه عمومی دارد.

بنابراین مسئولان و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد باید تمام تلاش خود را برای افزایش پروازها و از سرگیری بیش از پیش فعالیت فرودگاه یاسوج به کار گیرند و مرکز استان را از این بلاتکلیفی خارج کنند البته با وجود گفته های مسئولان استانی و کشوری مبنی بر پیگیری افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج همچنان این مشکل که به معمایی حل نشده، تبدیل شده ادامه دارد.

هم اکنون مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج بعنوان مرکز استان بخصوص مدیران، نمایندگان و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی مسئولان کشوری برای سفر به تهران و به شهر یاسوج از فرودگاه شیراز یا اهواز سفرهای خود را انجام می دهند. بعضا مسئولان عالی رتبه و وزرای کشور نیز برای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق فرودگاه شیراز و یا استان‌های جنوبی با چند ساعت تاخیر وارد استان می شوند.

لازم به ذکر است که فرودگاه یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته دو پرواز دارد که دوشنبه هر هفته ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه از تهران و ۱۴ و ۱۰ دقیقه از یاسوج و جمعه هر هفته ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح از تهران و ۹ و ۴۵ دقیقه از یاسوج پرواز دارد.