زلزله ۷.۵ ریشتری باعث نابودی نیمی از تهران و غارت نیمی دیگر می‌شود
زلزله ۷.۵ ریشتری باعث نابودی نیمی از تهران و غارت نیمی دیگر می‌شود
پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: برای شهر زلزله خیز تهران، زلزله بالای 6 ریشتر بسیار خطرناک بوده و اگر زلزله ای 7 و یا 7 و نیم ریشتری اتفاق بیوفتد، نیمی از تهران نابود و نیمی دیگر غارت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دنا به نقل از اصلاحات نیوز،بهرام عکاشه در گفتگو با اصلاحات نیوز در خصوص زلزله شب گذشته تهران و منطقه دماوند گفت: منطقه البرز یک منطقه زلزله خیز است و از این بابت نباید تعجب کرد و با توجه به قرار گرفتن تهران در دامنه کوه البرز، زلزله خیز بودن این شهر عادی است.

وی افزود: انتخاب تهران به عنوان پایتخت، اشتباه بسیار بزرگی است چرا که پایتخت باید در مکانی امن واقع شود. اگر به تاریخ مراجعه کنیم، می بینیم که در سال های 743، 855، 957 و… زلزله هایی در تهران رخ داده است. با توجه به اینکه اکنون در سال 2020 هستیم، زلزله اخیر تهران با 40 سال تأخیر حادث شده است و این هیچ تعجبی ندارد که ما در آینده نزدیک هم در جنوب یا شمال البرز یا حتی البرز شاهد زلزله باشیم.

عکاشه ادامه داد: بنده چندین بار به مسئولین هشدار داده ام که پایتخت جا به جا شود. در حال حاضر تهران دارای ساختمان های بلند و همچنین خیابان ها و بافت شهری نامناسبی هست که بسیار خطرناک بوده و با وقوع زلزله های شدیدتر خسارات جانی و مالی شدیدی بر این شهر وارد خواهد شد.

این زلزله شناس با اشاره به احتمال وقوع زلزله های شدیدتر گفت: برای شهر زلزله خیز تهران، زلزله بالای 6 ریشتر بسیار خطرناک بوده و اگر زلزله ای 7 و یا 7 و نیم ریشتری اتفاق بیوفتد، نیمی از تهران نابود و نیمی دیگر غارت خواهد شد.

عکاشه با اشاره به زلزله 5 ریشتری دیشب تهران و اینکه آیا این زلزله اصلی بوده و احتمال اینکه زلزله قوی تری در راه باشد گفت: هیچ دانشی در ایران و در هیچ جای دنیا نمی تواند محل، زمان و شدت دقیق وقوع زلزله را پیش بینی کند.

یکی از مسئولین سازمان نقشه برداری اعلام کرد که ابر ماه دیشب بر روی زلزله جنوب، جنوب غرب، شمالغرب و شمال کشور موثر بوده، عکاشه در این خصوص گفت: زلزله در عمق 10، 20 یا 30 کیلومتری زمین اتفاق می افتد و بنابراین پدیده ابر ماه هیچ تأثیری بر این موضوع ندارد.