دلایل دروغ‌ پراکنی «کرونایی» در کهگیلویه و بویراحمد/ مسوولانی که با اخبار و خبرنگار بیگانه‌اند
دلایل دروغ‌ پراکنی «کرونایی» در کهگیلویه و بویراحمد/ مسوولانی که با اخبار و خبرنگار بیگانه‌اند
یک دلیل این است؛ مسوولانی که حتی شناختی از فعالان رسانه‌ای استان ندارند و تاکنون حتی یک تماس تلفنی کم هزینه برای پی بردن به برنامه‌های رسانه‌ها در روزهای کرونایی نداشته‌اند.

صبح دنا،هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کوچک، کم جمعیت و کم وسعت کشور به شمار می‌رود اما از حیث پراکنش و تعداد رسانه‌ اعم از سایت و هفته‌نامه و روزنامه و خبرگزاری این استان یکی از 10 استان نخست از این حیث به شمار می‌رود.

استانی که بنا به آمار و گزارش‌ها 4 روزنامه و ده‌ها هفته‌نامه و بیش از 50 سایت استانی با اسم‌ها و عناوین مختلف مجوز فعالیت گرفته‌‌اند.

مسوولانی که چشم روی واقعیت بسته‌‌اند

در این بین بخشی از رسانه‌های استان و خبرنگاران به معنای واقعی کلمه به کار خبری مشغولند و رسانه‌های آن‌ها کم و بیش واقعیات و گاهاٌ مشکلات مردم و استان را مستمر اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اما در این بین به دلیل سهل‌انگاری متولیان حوزه مطبوعات در استان و همچنین ملاحظات کور سیاسی و وابستگی‌های سیاسی و منطقه‌ای که وجود دارد چشم بر روی واقعیات بسته می‌شود و در فضایی بدون نظارت هر که هر چه دل تنگش خواست به رشته تحریر در می‌آورد.

نمونه‌ای از بی‌خبری و سهل‌انگاری مسوولان

نمونه این چنین مشکلات به اخبار چند روز اخیر در سطح استان و مشخصا خبر مربوط به یکی از شهرستان ها برمی‌گردد که در همین اوضاع و احوال کرونایی و آن جا که نباید مردم را مایوس و در جامعه هراس افکنی کرد چنین می‌شود و البته به یکباره هر آن چه که خدمات از سوی دولت و حاکمیت در این مدت وجود داشت زیر سؤال می‌رود و جالب‌تر این که برخی مسؤولان متولی هنوز نمی‌دانند مدیریت چنین سایت و تولید خبر آن چه کسی است و گناه به گردن شخص بی‌گناه دیگری انداخته می‌شود!!؟.

به گزارش فارس؛ همان گونه که همه می‌دانیم خدمات مبارزه با کرونا تنها به دانشگاه علوم پزشکی و یک فرد و شخص دکتر پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه و یا کلانتری استاندار بر نمی‌گردد بلکه از تلاش شبانه‌روزی و بی‌خوابی نیروی انتظامی گرفته تا بیدارباش نیروهای جهادی و ضد عفونی‌های شبانه و تولید روزانه هزاران عدد ماسک با سختی و مشقت در کارگاه‌های جهادی تا غربالگری هلال‌احمر در پست‌های ایست بازرسی و همه فعالیت‌های دیگر با چنین اخباری یکباره به هوا می‌رود.

خوراک دشمن در روزهای کرونایی این گونه تامین می‌شود

این گونه می‌شود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین نشست ستاد کرونا با ابراز گلایه از چنین وضعیتی و در پاسخ به انتقاداتی که در ستاد استانی کرونا از برخی رسانه‌ها شد گفت: اگر سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نباشند بالندگی ایجاد نمی‌شود ما نقد آنها را می‌پذیریم اما اشاره دروغ و موضوع را بر عکس جلوه دادن کار درستی نیست.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دروغی که برخی رسانه‌ها در خصوص نبود پول و متعاقب آن عدم نمونه‌گیری و مشکلات که در باشت به وجود آمده بود، عنوان کرد: گلایه ما از دروغ است، دروغی که جامعه را نگران می‌کند همه اسناد ریز آن نزد من است. علوم پزشکی هیچ‌گونه کمبود مالی ندارد و همان روز اول گفتیم علوم پزشکی هر کاری انجام دهد پول آن تامین است و محدودیت مالی ندارد.

کلانتری گفت: اما متاسفانه در برخی سایت‌ها چنین وانمود شده که به دلیل بی‌پولی آزمایش‌ها انجام نشده است اما دلیل همان بود که گفته شد دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت قطب بودن و پدری کردن را برای سایر دانشگاه‌های همجوار نکرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به برخی رسانه‌ها که به دروغ چنین مطلبی منتشر کردند گفت: آیا باید چنین خوراکی برای آمریکا و دشمنان تهیه کرد و چرا برخی رسانه‌های ما باید چنین اقدامی انجام دهند؟.

در همین جلسه نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز لب به اعتراض می‌گشاید و می‌گوید چرا باید خدمات نظام و کارها و اقداماتی که تاکنون انجام شده زیر سؤال برود.

فضایی که کاملا بی‌در و پیگر است

اما بیش از همه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان دل پری از این وضعیت دارد و می‌گوید: متاسفانه فضای مجازی بی در و پیکر شده و هر چیزی که بخواهند می‌نویسند، جوی به وجود آوردند و هر اتهامی می‌زنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک سایتی تیتر و خبر می‌زند دانشگاه  علوم پزشکی پول ندارد نمونه بگیرد و گفتند در باشت هم همین موضوع بوده و بی اعتمادی در بین مردم ایجاد کرده‌اند.

وی خطاب به استاندار و دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته‌ای تشکیل و این فضای بی در و پیکر را درست کنید، چرا که نبود پول برای آزمایشگاه‌ها کذب محض است.

این مسوول خواستار برخورد ارشاد و قوه قضاییه شد و گفت: تشویش اذهان عمومی شده و اعتماد مردم به دانشگاه خدشه‌دار شده لذا متولیان برخورد کنند.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: یک سایت متخلف در این استان هر چه دلش می‌خواهد می‌نویسد و برخورد هم با او نمی‌شود.

به گزارش فارس همه واقفیم که بار مشکلات را نباید تنها به گردن رسانه‌ها انداخت گاهی مسوولان هم سهوا در کارها، برنامه‌ها و گفتار خود دچار اشتباه می‌شوند و این گونه رسانه‌ها را نیز به اشتباه می‌اندازند.

همه گناه نباید به گردن رسانه‌ انداخت

سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان در همین خصوص می‌گوید: رسانه‌ها هم از سویی نماینده مردم هستند و باید اخبار و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند در این فضا هم با بگیر و ببند نمی‌توان کار کرد.

دادستان مرکز استان می‌گوید: در خصوص برخی رسانه‌ها هم از طریق روال قانونی خودش پی‌گیری می‌کنیم برخی از این موضوعات ارجاع شده و ما نیز برخورد می‌کنیم.

دادستان البته از مسوولان خواست در این برهه نسبت به ارائه آمار دقیق‌تر عمل کنند و تناقض در ارائه آمار باعث می‌شود که رسانه‌ها آمار پراکنده‌ای منتشر کنند.

وی به کارهای خوبی که تاکنون توسط رسانه‌ها انجام شده اشاره کرد و گفت: مسوولان باید سعه صدر داشته باشند اگر رسانه‌ای هم نشر اکاذیب داشته باشد دستگاه مربوطه با ارائه سند و مدرک پی‌گیری کند اما به هر حال از مدیران می‌خواهیم برای یکدیگر تعیین تکلیف نکنند.

به راستی چرا فضا چنین بی‌در و پیکر است؟!

به گزارش فارس؛ برای ریشه‌یابی و رفع مشکلات این چنینی در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های استان بنا به گفته دادستان مرکز استان تنها نباید به دنبال برخورد سلبی و قضایی بود؛ بلکه این دستگاه‌های متولی هستند که وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده‌اند و در نشست‌ها معلوم است با دست خالی حضور پیدا می‌کنند.

مسوولانی که حتی شناختی از فعالان رسانه‌ای استان ندارند و تاکنون حتی یک تماس تلفنی کم هزینه برای پی بردن به برنامه‌های رسانه‌ها در روزهای کرونایی نداشته‌اند.

مسوولانی متولی مطبوعات و رسانه‌ها در استان تنها به حضور در ذیل کمیته‌های ستاد کرونا دلخوش نکنند؛ از رسانه‌ها و خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای در استان خود نپرسیده‌اند که در این روزگار ناخوش کرونایی قلم خود را چگونه می‌چرخانید و سیاست رسانه‌ای استان در قبال کرونا چیست.

مدیرانی که در نشست‌های انتخاباتی یک پای ثابت بودند و خارج از قاعده در صف اول قرار داشتند و اسناد و مدارک آن موجود است اکنون از حال دل رسانه‌های استان چه خبر دارند؟ بنابراین با این عملکرد، نباید انتظار فعالیت رسانه‌ای صحیح و قاعده‌مند از سوی اصحاب رسانه و مطبوعات داشته باشند.