چهلم کرونا و دیرفهمی مسوولان ما
چهلم کرونا و دیرفهمی مسوولان ما
اگر تصمیماتی که امروز گرفتند را همان ابتدای کار می گرفتند و به حرف کارشناسان، رسانه های دلسوز و مردم نگران توجه می کردند، امروز ایران در رده های بالای جدول جهانی کرونا نبود و خیلی ها که در سینه گورستان خوابیده اند، بین مان بودند.

بالاخره در چهلم کرونا، مسوولان فهمیدند “آنچه را مردم از همان روز نخست فهمیده بودند!”

اساسا مشکل بزرگ کشور ما این است که مسوولان مان عمدتا تاخیر در فهم دارند. همان روز اول که گفتند کرونا در قم دیده شده، چقدر نوشتیم و خواستیم که قم را قرنطینه کنند قبل از این که کل کشور درگیر این ویروس شود!

گفتیم حرم های مطهر را موقتا تعطیل کنید تا کرونا کمتر منتقل شود. نوشتیم مقرراتی وضع کنید برای محدودیت تردد و سفر.

اما پاسخ چه بود؟

ما را به قم هراسی متهم کردند! ( اصطلاح را می بینید؟ قم هراسی!)

گفتند قرنطینه مال قبل جنگ جهانی اول است و فایده ندارد.

گفتند روی فرهنگ مردم برای ماندن در خانه و سفر حساب می کنیم و نیازی به مقررات محدود کننده نیست. خود روحانی هم آب پاکی را روی دست همه ریخت: نه قبل عید، نه در عید و نه بعد از آن قرنطینه نداریم.

و حتی با خوشبینی عجیب و غریبی که هنوز کسی نمی داند از کجا آورده بود گفت که از شنبه، همه چیز عادی می شود!

شنبه و شنبه و باز هم شنبه ای دیگر گذشت، اوضاع عادی که نشد، رو به وخامت هم گذاشت و رسیدیم به دقیقه ای بیش از یک مبتلا یا فوتی جدید! و تازه مسوولان فهمیدند آنچه مردم همان چهل روز قبل فهمیده بودند و ما نیز بارها و بارها نوشته بودیم.

– حرم ها را به عنوان یکی از کانون های مهم تجمعات انسانی تعطیل کردند

– نه فقط قم که همه شهرها را به نام فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه و ورود و خروج غیر ساکنین را ممنوع کردند

– صنوف غیر ضرور را تعطیل کردند

– محدودیت سفر اعمال کردند

حال سوال ما این است: چرا این اقدامات را از همان روز اول انجام ندادید؟

روز اول قم را قرنطینه نکردید، حالا می گویید نگران پیامدهای خروج ۲۰۰ هزار نفر از قم در یک ماه گذشته اید؟

سفرها را ممنوع نکردید، حالا دلشوره دارید که با شکل گیری موج برگشت از سفر چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟

برخی استان ها ورود مسافر را ممنوع و  اصناف غیرضرور را تعطیل اعلام کردند ولی شما در تهران گفتید که استان ها بی خود کرده اند، که مانع سفر و فعالیت اصناف شده اند!

واقعا چرا اینقدر دیر فهمی و کُندکاری؟

اگر می دانستید که باید اقدامات فوری انجام دهید و نکردید که خیانت کرده اید و اگر نمی دانستید و تازه دو ریالی تان افتاده، که وای بر ما با مسوولانی چنین دیرفهم!

اداره کشوری که به تصمیم در لحظه نیاز دارد با روندهای کُند تصمیم گیری و بی توجهی به آنان که زودتر فهمیده اند، تنها به یک چیز منجر می شود: فاجعه.

اگر تصمیماتی را که امروز گرفتند همان ابتدای کار می گرفتند و به حرف کارشناسان، رسانه های دلسوز و مردم نگران توجه می کردند، امروز ایران در رده های بالای جدول جهانی کرونا نبود و خیلی ها که در سینه گورستان خوابیده اند، بین مان بودند.

دیر فهمی مسوولان ما، فقط منحصر به ماجرای غم انگیز کرونا نیست؛ آنها در بسیاری چیزهای دیگر نیز با این عارضه وخیم، بر دردهای مردم افزوده اند.

آقایان و خانم های مسوول!

به کرات ثابت شده است که عموم مردم بیشتر و زودتر از شما می فهمند، پس فریب عناوین تان را نخورید و پشت سر مردم قرار بگیرید.

می دانم که دعوت از شما به واگذاردن پست هایتان کوبیدن آب در هاون است اما شاید بتوان از شما یک انتظار داشت: لااقل به حرف مردم، رسانه های دلسوز و کارشناسان توجه کنید و اینقدر دیرفهم نباشید.

 

  • تهیه و تنظیم خبر :
  • منبع خبر : عصر ایران