کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد مراقب کاهش دمای هوا باشند
کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد مراقب کاهش دمای هوا باشند
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کشاورزان هوشیار باشند تا مانع از زیان های سرما زدگی محصولات خود شوند،گفت: کاهش دمای هوا در این استان از فردا دوشنبه تا اواخر هفته جاری ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صبح دنا به نقل از ایرنا،نقشه های هواشناسی بیانگر آغاز کاهش محسوس دما طی روزهای دوشنبه ۲۱ بهمن ماه تا جمعه ۲۵ بهمن ماه در سطح کهگیلویه و بویراحمد است.

منطقه اثر این کاهش دما تمامی مناطق استان خواهد بود که این کاهش، احتمال سرما زدگی در باغ ها و مزارع را افزایش می دهد.

از روز دوشنبه تا پایان هفته با آغاز کاهش دما و گاهی وزش باد شدید نیاز است باغداران و بهره برداران بخش کشاورزی تمهیدات لازم را جهت کنترل دما بیندیشند.

ولی بهره مند روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به کشاورزان مناطق سردسیری استان توصیه می شود از گلخانه ها، سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری‌ها دربرابر سرما و وزش باد محافظت کنند.

وی افزود: با توجه به کاهش دما ،کشاورزان از هرگونه هرس باغ ها خودداری کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کشاورزان از محلول پاشی و سمپاشی به علت کاهش دما خودداری کنند.

بهره مند همچنین به کشاورزان استان در مناطق گرمسیری توصیه کرد که از گلخانه ها، سالنهای پرورش قارچ و مرغداری ها دربرابر سرما و وزش باد مراقبت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به احتمال بارش در روزهای ابتدای هفته آینده، از محلول پاشی و سمپاشی خودداری کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به افت دما و سرمای هوا، باغداران مرکبات اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهند.

بهره مند گفت: محافظت از سبزیجات و صیفی جات در برابر سرمای شدید هوا و تسریع در برداشت آن ها و حفاظت از کندوهای زنبور عسل در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

وی ابراز داشت: با توجه به برودت هوا نگهداری ماشین های کشاورزی و استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات در نظر گرفته شود.

میانگین میزان بارش باران در استان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲.۵ میلیمتر کاهش یافته است.

بارش سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸) حدود ۸۹۱ میلیمتر بوده است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.