صداوسیما با عملکرد سال‌های اخیر اعتباری بین مردم ندارد/ مخفی کردن اطلاعات اعتبار افراد را از بین می‌برد
صداوسیما با عملکرد سال‌های اخیر اعتباری بین مردم ندارد/ مخفی کردن اطلاعات اعتبار افراد را از بین می‌برد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید ؛ اعتماد اجتماعی در کشور در نازل‌ترین سطح خود قرار گرفته است.

صبح دنا،پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبر فوری درباره ضرورت آزادی رسانه ها و کاهش اعتماد مردم به رسانه های داخلی گفت: من معتقدم که در سال های اخیر تلویزیون و صدا و سیما با عملکردی که به نمایش گذاشته آبرو و اعتباری بین مردم ندارد.

وی افزود: سالی که وارد مجلس شدم می گفتند که ۷۰ درصد مردم ایران از ماهواره استفاده می کنند که همان زمان نیز معتقد بودم و می گفتم جامعه ای که در حال پیشروی به سمت تکنولوژی و جامعه اطلاعاتی لست را نمی توان بست و محدود کرد، چراکه با پیشرفت فناوری مروم خودشان راههای ارتباطی جدید را پیدا می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم فناوری‌های ارتباطی و اینترنت را قطع کنیم نمی توانیم کاری از پیش ببریم و امروزه نمی شود جامعه اطلاعاتی را منحصر کرد و فکر کنیم که با انحصار خبر و اطلاعات به مردم خبر و اطلاعات نمی‌رسد.

سلحشوری خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات ۹۶ و بعد از گردش رویکردی و پشت کردن رئیس‌جمهور به رای مردم، انتظارات و توقعاتی که مردم از او داشتند انجام نشد و پس از اعتراضات دی ماه در همان سال که توسط محرومان جامعه انجام شد، در کشور اعتمادی که وجود داشت کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در فاصله ۹۶ تا ۹۸ به دلیل فشار تحریم ها و سختی زندگی مردم باعث شد که اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی به طور مرتب کاهش پیدا کند اما پس از اتفاقات آبان ماه و ممنوع کردن رسانه‌ها و مطبوعات از اطلاع رسانی، مردم مجبور می شدند خبرها را از رسانه‌های بیگانه دریافت کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد:حال آنکه رسانه های بیگانه چون در جهت اهداف خودشان عمل می کنند و خبرها را به هر نحوی که خودشان می‌خواستند تنظیم و ارائه می‌کنند و در این میان راست و دروغ با یکدیگر مخلوط می شود، مردم از این طریق اطلاعات کافی دریافت نمی کنند.

سلحشوری با اشاره به اینکه الان ۲ ماه است که رویترز نیز گوید ۱۵۰۰ نفر در ایران کشته شده‌اند، گفت: در حالی که در این مدت هیچ مقام مسئولی در ایران پاسخ این ادعا را نداده است؛ ما که میتوانیم بلافاصله درموضوعات دیگر همه چیز را مشخص کنیم اما هنوز این آمار مشخص نشده است و این کار سختی نیست.

وی افزود: مخفی کردن اطلاعات برای رسانه ها و مردم سوال است و خودی و غیر خودی شدن مردم و رسانه‌ها باعث ایجاد نفرت و بدبینی در جامعه شده است و آسیب به کلیت کشور میزند ، چراکه مخفی کردن اطلاعات آبرو و اعتبار افراد را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح اعتماد اجتماعی در ایران به نازل ترین سطح خود رسیده است، گفت : اینکه یک رسانه حتی نمی‌تواند بگوید امکان استعفای فلان شخص وجود دارد؛ پذیرفته نیست و سوال اینجاست که این موضوع چه تهدیدی است که باید یک رسانه را تعطیل کنند؟!

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه “بله قربان گو بودن محض” بوده که امروز ما را به اینجا رسانده است، تصریح کرد: از همه آنهایی که دستی در قدرت و حفظ امنیت دارند خواهش می کنم بیندیشند که با این رفتارها چه آسیبی به کشور می رسانند و بدانند آنهایی که مجیزگو هستند صلاح این کشور را نمی‌خواهند، بلکه رسانه‌های منتقد و دلسوز هستند که با نقد مشفقانه خود به رشد و اعتلای کشور کمک می کنند.