دیپلمات سابق آمریکا: رهبران آمریکا هم از این پس می‌توانند مثل “سردار سلیمانی” ترور شوند
دیپلمات سابق آمریکا: رهبران آمریکا هم از این پس می‌توانند مثل “سردار سلیمانی” ترور شوند
ترور سردار سلیمانی ورق را برگرداند و اکنون این ایالات متحده است که به عنوان مشکلی بزرگ برای هر دو ملت عراق و ایران دیده می‌شود.

دیپلمات سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری “سی‌ان‌ان ترک” با اذعان به اشتباه بودن اقدام ترامپ در ترور “سردار سلیمانی” این اقدام را آغازگر دور جدیدی از تنش‌ها در روابط آمریکا و ایران دانست.

به گزارش صبح دنا ” ماتیو بریزا” سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در جمهوری آذربایجان، در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترک، درباره پیامدهای ترور سردار سلیمانی گفت: این اقدام احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا را برای کاهش تنش‌ها و رفع اختلافات، غیرممکن کرد.

او گفت:” اولین پیامد این اقدام ترامپ شکست در سیاست خاورمیانه‌ای و چشم انداز کاهش تنش با ایران است. تا همین اواخر، به نظر می‌رسید تنش در روابط آمریکا و ایران در حال کاهش است. دونالد ترامپ مدام از درخواست مذاکره با رهبران ایران دم می‌زد تا با مذاکرات جدید توافقی بهتر از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران (برجام) به دست آورد.

او در ادامه گفت:” ترامپ در برابر ماه‌ها اقدامات تحریک آمیز در منطقه و خلیج فارس هیچ اقدامی نکرد و از واکنش نظامی اجتناب کرد تا جایی که همه به این نتیجه رسیده بودند که دلیل این عدم واکنش، ایجاد امکان برای از سرگیری مذاکره با ایران است.

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود:” اما اکنون اوضاع به کلی فرق کرد و حداقل در چشم انداز کوتاه مدت ایران دیگر نمی‌تواند به پای میز مذاکره با آمریکا بیاید. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته احساسات ضد ایرانی بین عراقی‌ها و حتی در بین شیعیان عراق در حال افزایش بود اما ترور سردار سلیمانی ورق را برگرداند و اکنون به نظر می‌رسد اوضاع کاملا متفاوت شده است و این ایالات متحده آمریکاست که در جایگاه متهم نشسته و احساسات ضد آمریکایی در عراق و ایران تشدید شده و اکنون ایالات متحده به عنوان مشکلی بزرگ برای هر دو ملت عراق و ایران دیده می‌شود.

ماتیو بریزا در ادامه تاکید کرد:” با وجودی که با ترور سردار سلیمانی تنش بین دو کشور ایران و آمریکا تشدید شده اما من امیدوارم ایران به سمت آرام کردن اوضاع پیش برود. البته معتقدم آنها به نوعی واکنش نشان خواهند داد. احتمالاً حملات تروریستی (دقت شود این نظر و برداشت دیپلماتی آمریکایی است) صورت خواهد گرفت. با این حال، پس از پایان یافتن طبیعی سروصداهای ناشی از این بحران، ایران فرصتی برای نشستن در میز مذاکره خواهد دید.”

این دیپلمات آمریکایی همچنین درباره بدترین سناریو ممکن بین ایران و ایالات متحده گفت: من معتقدم که جنگ تمام عیاری بین دو کشور رخ نخواهد داد؛ من بر این باور نیستم که جنگ جدیدی در خاورمیانه آغاز خواهد شد؛ اما از این پس رهبران ما، هر کجای جهان که باشند، می‌توانند درست مانند قاسم سلیمانی کشته (ترور) شوند .”

  • تهیه و تنظیم خبر :
  • منبع خبر : عصر ایران