فاضلی: مخالفین نظام نظیر سلطنت‌طلب‌ها و مجاهدین خلق، اگر ایران را عراق نکنند، سوئیس نمی‌کنند. / مسئولان باید صدای مردم را بشنوند قبل از اینکه دیر شود/ ٨۵ درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند
فاضلی: مخالفین نظام نظیر سلطنت‌طلب‌ها و مجاهدین خلق، اگر ایران را عراق نکنند، سوئیس نمی‌کنند. / مسئولان باید صدای مردم را بشنوند قبل از اینکه دیر شود/ ٨۵ درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند
سیستم باید خشن‌ترین صورت‌های بی عدالتی مانند بحران زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای چند بیکار و بیماران شدید را شناسایی و تلاش کند رنج آن‌ها را کاهش دهد. دیگر اینکه حد مناقشه سیاسی در سیستم باید کاهش یابد، زیرا امروز سیستم دیگر قادر به تصمیم‌گیری نیست و نمی‌توان امیدوار به کارآمدی بود. ٨۵ درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند و فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند.

به گزارش صبح دنا به نقل اصلاحات نیوز محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با اصلاحات نیوز با بیان این که پسا جمهوری اسلامی، تصویری سیاه مانند وضعیت امروز سوریه و لیبی و سایر کشور‌های مشابه است

گفت: اپوزیسیون‌هایی نظیر سلطنت‌طلب‌ها و مجاهدین خلق، اگر ایران را عراق نکنند، سوئیس نمی‌کنند. پس مسئولان باید صدای مردم را بشنوند قبل از اینکه دیر شود.

وی افزود: اساساً مسأله نظام سیاسی بی طرف نبودن است و این بی طرف نبودن باعث شده است تا چرخه شوم ناکارآمدی، فساد و نابرابری بیشتر شود.

فاضلی در تحلیل جامعه‌شناسانه از ناآرامی‌های آبان اظهارکرد: ما با پدیده‌های پسا مواجهیم، پسانفت و کاهش درآمد نفت، پسااعتماد یا کاهش اعتماد، پسابروکراسی به معنی کاهش ظرفیت اداره کشور و… که راه حل آن دموکراسی است، اما قبل از دموکراسی نیاز به اثبات صداقت حکومت به مردم است.

استاد دانشگاه بهشتی افزود: براساس نظرسنجی‌های علمی، اکثر مردم ناراضی هستند و می‌دانند بیگانگان از اعتراضشان استفاده می‌کنند، اما چاره دیگری ندارند و ۶٢ درصد مردم خواستار گفتگوی حکومت با معترضان هستند.

فاضلی با تاکید براین که انقلاب ما با وعده عدالت ایجاد شد، گفت: اما امروز با پدیده انباشت و افزایش مستضعفان مواجهیم. مستضعف به معنای کسی است که به ضعف کشیده شده بنابراین فقط فقرا مستضعف نیستند و کسانی که در طبقات مختلف به ضعف و جایگاه پایین‌تر کشیده شده‌اند، مستضعفند. مستضعفین در برابر بی‌عدالتی‌های شدید نمی‌توانند ساکت بمانند و امروز ما با صورت‌های شدید بی عدالتی هم روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در کانون‌های صنعتی کشور مانند صنایع پتروشیمی ماهشهر با مهندسانی روبه‌رو هستیم که با پروازهای چارتر به این مراکز می‌آیند و می‌روند و در کنار آنها، کلونی‌های توسعه نیافته ای هستند و جالب اینکه هم مهندسان و هم مردم این مناطق، هر دو از وضعیت خودشان ناراضی هستند.

فاضلی با تاکید بر اینکه تردید ندارم دستگیرشدگان حوادث اخیر اغلب بیکار و در فاصله سنی 18 تا 29 سال هستند، اظهار کرد: این گروه بیشتر رشد اقتصادی منفی یک دهه گذشته را احساس می‌کند. بی عدالتی شدید در توزیع امکانات، رفاه، بهداشت، آموزش، تفریحات و … در کنار تخریب شدید محیط زیست حاشیه ها، موجب تشدید نارضایتی‌ها می‌شوند و توسعه نامتوازن بهمراه گسترش فقر موجب شدیدترین مظاهر بی عدالتی مانند گسترش حاشیه نشینی، کارتن خوابی و گورخوابی و تن فروشی می‌شود.

استاد دانشگاه بهشتی افزود: اکثر معترضین کسانی هستند که ظرفیت شوک افزایش قیمت بنزین را ندارند و زندگی روزمره شان مختل می‌شود. این وضعیت بی عدالتی اگر هر چه جلوتر برود، عریان‌تر و خشن‌تر شود، چشم اندازی برای آینده باقی نمی‌گذارد و امید اجتماعی را از بین می‌برد.

وی با اشاره به راهکار بهبود وضعیت فعلی تاکید کرد؛ سیستم باید خشن‌ترین صورت‌های بی عدالتی مانند بحران زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای چند بیکار و بیماران شدید را شناسایی و تلاش کند رنج آن‌ها را کاهش دهد. دیگر اینکه حد مناقشه سیاسی در سیستم باید کاهش یابد، زیرا امروز سیستم دیگر قادر به تصمیم‌گیری نیست و نمی‌توان امیدوار به کارآمدی بود. ٨۵ درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند و فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند.

وی با تاکید بر این که انسان فقط با معنویات نمی‌تواند زنده بماند، یادآور شد: به این مردم توجه کنید که زنده بمانند تا بتوانند معنوی شوند. زنده ماندن هم نیاز به ساختن اقتصاد و مدیریت کارامدی دارد و ما مثل همه مردم جهان نیازمند سلامت در حکومت، اقتصاد و امنیت و رفاه هستیم.

فاضلی گفت: نتیجه شکاف بین نظام و دولت، توسعه متوازن و غیرمتوازن همین است، اگر شکاف ترمیم نشود به خشونت می‌انجامد و خشونت کور، خشونتی است که از طبقه فرودست آغاز می‌شود و به سایر طبقات توسعه می‌یابد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه من برای پساجمهوری هیچ ارزشی قائل نیستم، تصریح کرد: با توجه به تجربه خاورمیانه، پساجمهوری اسلامی یا سوریه و مصر است، یا لیبی، بنابراین امیدواریم پیش از اینکه دیر شود،همین حکومت کسی صدای این وضعیت را بشنود و برای تغییری که موجب رضایت مردم شود، گام بردارد، تغییری که حداقل آن برداشتن خشن‌ترین صورت‌های بی عدالتی است.

  • تهیه و تنظیم خبر :
  • منبع خبر : اصلاحات نیوز