یک بیانیه مجهول‌الهویه در قم / تا رئیس‌جمهور را پشت میله‌های زندان نبینیم، از پا نمی‌نشینیم!
یک بیانیه مجهول‌الهویه در قم / تا رئیس‌جمهور را پشت میله‌های زندان نبینیم، از پا نمی‌نشینیم!
«پس برادر مستضعف و انقلابی من برپاخیز که رهبرمان نیاز به عمار‌ها دارد. همان گونه که سربازان خمینی در مقابل محمدرضا شاه ایستادگی کردند، امروز هم سربازان آتش به اختیار سیدعلی در مقابل حسن [...] می‌ایستند.»

گاهی از مشهد می‌آیند و گاهی هم از قم. در ظاهر قرار است که قالبی حقوقی داشته باشد و به قوه قضائیه هم تسلیم شوند؛ اما ماهیتشان همان است که هست. از شب نامه سخن می‌گوییم؛ نوشته‌هایی که علیه مقامات عموما منتخب در کشور توسط گروه‌های مجهول الهویه، منتشر و توزیع می‌شود. با ادبیاتی تهاجمی و ناپسند که البته تعمدا و برای جلب توجه این سبک انتخاب می‌شود.

پس از تابلو نوشته‌هایی که در قم، در یک مراسم خطاب به حسن روحانی توزیع شد و در آن با عبارت «استخر فرح در انتظارت» حسن روحانی را به سرنوشتی، چون درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تهدید کردند، بازار این شب نامه‌ها از سوی گروه‌های مجهول الهویه، داغ شده است؛ گروه‌هایی که مهم‌ترین نکته در توصیف آنان این است که با ژست انقلابی گری، به مخالفت با ساختار رسمی و مستقر در جمهوری اسلامی می‌پردازند؛ عده‌ای که انقلاب اسلامی را تا سقوط شاه قبول دارند و پس از آن نظام برآمده از آن را نظامی لیبرال می‌دانند که می‌کوشند جهت آن را به سمت یک حکومت خالص اسلامی از دیدگاه خودشان تغییر دهند.

روز گذشته یکی از همین گروه‌ها با عنوان فدائیان ولایت، شب نامه‌ای را البته با جعل عنوان شکایت نامه علیه حسن روحانی در قم توزیع کرده اند؛ شب نامه‌ای که اگر قوه قضائیه اراده‌ای برای بررسی حقوقی آن داشته باشد، متن آن، از تهمت و افترا و توهین، علیه شخص دوم، مملکت پر شده است.

در بخشی از این شب نامه آمده است: «رئیس جمهوری با [حذف شده]تمام مجلس را تهدید به استعفای طلبکارانه خود می‌کند و ما هرگز چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. استعفای طلبکارانه هرگز مورد تایید مردم و رهبری نیست، بلکه رئیس جمهوری به خاطر تخلفات صریحش محاکمه گردد… پس برادر مستضعف و انقلابی من برپاخیز که رهبرمان نیاز به عمار‌ها دارد. همانگونه که سربازان خمینی در مقابل محمدرضا شاه ایستادگی کردند، امروز هم سربازان آتش به اختیار سیدعلی در مقابل حسن [حذف شده]می‌ایستند.» انتهای متن تاکید کرده است: «همانگونه که از وزیر نفت، راه و کشور شکایت کریم امروز مدافعین با تمام توان اقدام به شکایت مردمی از حسن روحانی می‌کنند و تا زمانی که ایشان را پشت میله‌های زندان نبینند از پا نخواهند نشست».

صحبت از این نیست که حق اعتراضی و یا شکایت از رئیس جمهور و همه مقامات کشور نباید باشد. جای شکایت در دادگاه و دادگستری است و اتفاقا اینکه مردم بتوانند در جمهوری اسلامی هر مقامی را به پای میز محاکمه بکشانند، اتفاق مبارکی است. اما پخش شب نامه در قالب شکایت، بازی است که شروع کردن آن هرچند در دست این گروه‌ها ممکن است باشد، اما پایان دادن آن حتما در اختیار این گروه‌ها نیست. چرا که از یک سو مخالفان این گروه‌ها هم می‌توانند شب نامه‌هایی را به قصد تحریک افکار عمومی علیه سایر مقامات تولید و پخش کنند که چنین کاری، چون بر مبانی حقوقی استوار نیست، صرفا بی اعتمادی را در جامعه تزریق می‌کند؛ هرچند واقعا شاید یکی از اهداف همین گروه ها، از بین بردن جمهوری اسلامی و برقراری حکومت اسلامی مد نظر خودشان باشد، چون بر پایه جمهوری اسلامی که امام خمینی آن را بنیان گذاشت، باید به آرای مردم تن داد، حتی اگر مردم کسی را خواستند که این عده آنان را لیبرال می‌نامند.

از سوی دیگر هم تبلیغ و ترویج فعالیت در قالب گروه‌های مجهول الهویه، فعالیت‌های سیاسی پنهان و زیر زمینی را ترویج می‌کند که کنترل فعالیت سیاسی پنهان و زیر زمینی در حد تولید و پخش شب نامه نخواهد ماند و هر آن این فعالیت‌های زیر زمینی ممکن است از یک فاز به فاز‌های دیگر تغییر مسیر دهد که دیگر آن زمان برای ممانعت از فعالیت‌های آنان خیلی دیر شده است؛ لذا به نظر می‌رسد جوانان آتش به اختیار از هر دو گروه که قصد فعالیت سیاسی به قصد تاثیرگذاری بر ارکان قدرت و حتی تلاش برای عزل مقامات از طرق قانونی را دارند، تشکل و هویت سیاسی خود را آشکار و ثبت کرده و به اسم دبیر کل تشکل بیانیه‌ها و شکوائیه‌های خود را ثبت و منتشر کنند.